Waarom mag er in de Tour de France 20 kilometer voor de finish niet bevoorraad worden?

Alaphilippe is zijn gele trui kwijt vanwege een ongeoorloofde bevoorrading. Waarom is deze regel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Voor de totale bevoorrading, zowel via de ravitaillering als door ploegleidersauto's bestaat een keur aan regels. Dat is zowel om te voorkomen dat coureurs er wedstrijdvoordeel uit halen (bijvoorbeeld door in de slipstream van een auto mee te fietsen) als om te zorgen dat er geen puinhoop achterblijft als het peloton langs is geweest. Renners mogen daarom alleen bidons weggooien als er publiek langs de kant staat. Die rapen de bidon meestal op en nemen hem als souvenir mee naar huis.

Gedurende de eerste 50 en de laatste 20 kilometer van een wedstrijd of etappe is het verboden nog langer eten en drinken aan te nemen uit de ploegauto. Dat is omdat te voorkomen dat anderen gedurende deze fasen gehinderd worden door de auto van een andere ploeg. Men zegt dan dat gedurende die perioden 'het buffet gesloten is'.

Afgezien van de officiële regels is het een ongeschreven wet in het peloton om niet te demarreren in de ravitailleringszone. Wie dat toch in zijn hoofd haalt zal heel lang heel slecht liggen bij de anderen.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212.. Volgens mij is dit niet een echt antwoord op de vraag.
De vraag had betrekking op wat deze week is gebeurd. En dat ging niet over eten of drinken aannemen vanuit een volgauto binnen 20 km van de finish.
Met andere woorden: hoe zit het met het aannemen van eten of drinken van iemand die langs de weg staat? En maakt het uit of het van een voedselaangever van de eigen ploeg is of van een willekeurige toeschouwer?
SentWierda
3 jaar geleden
Inmiddels het juiste antwoord: vandaag (4-9-2020) in de Volkskrant, pag. 29: De (on)eerlijke wetten van wielrennen. Auteur: Erik van Lagerveld.
De letterlijke tekst:
"Een coureur mag in de laatste 20 kilometer van een etappe niet verzorgd worden. Hij mag geen eten of drinken meer halen bij de ploegleiderswagen en ook niet aangereikt krijgen aan de kant van de weg." Artikel 4.10.4 in het regelboek van de UCI. Boete 200 Zwitserse frank en 20 seconden tijdstraf.