Hoe komt het dat mijn ketting van mijn racefiets een dubbel tikkend geluid maakt?

Hey, mijn ketting van mijn racefiets maakt een dubbel tikkend geluid iedere keer als ik trap. Dit is vreemd, want als ik bv. op mijn trappers loop of achteruit trap, doet hij dat niet. Ik heb de ketting al eens helemaal ontvet en vervolgens weer ingevet, maar het blijft duren. Ik ken niet zo veel van mechaniek van fietsen, dus heeft iemand wat concrete (verstaanbare) tips?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Moest het kunnen helpen, dit geluid komt synchroon voor, als het ware met mijn cadans.

Antwoorden (1)

Het tikkend geluid zal de ketting maken, als je steeds een bepaald punt passeert. Als er spanning op de ketting staat (hij doet het niet als je achteruit trapt) en de ketting loopt niet exact goed over het tandwiel zal een of twee schakeltjes even blijven hangen en dan doorschieten. Dat geeft een tik. Als je op de trappers loopt (staat) doet hij het niet. Wellicht is er dan enige speling op de trapas of het crankstel. Die speling compenseert dan net op het juiste moment het niet goed lopende schakeltje. De speling op de trapas kan je makkelijk zelf controleren. Pak de trapper in de hand en probeer hem te wrikken. Hij mag absoluut geen speling hebben. Het bijstellen kan het best gebeuren door een goede fietsenmaker. Die heeft het gereedschap om een crankstel (zie afbeelding) en trapas te herstellen.