Is het rendabeler om als wielrenner neer te zitten of rechtop te staan?

Als ik fiets, krijg ik de indruk dat het sneller gaat als ik rechtop sta, doordat de zwaartekracht door het gewicht van mijn lichaam dan meehelpt mijn trappers naar beneden te duwen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.2K
crispy
4 jaar geleden
Je redenatie dat de zwaartekracht je meehelpt snijdt geen hout. Want als je je lichaam gebruikt om je pedalen middels zwaartekracht naar beneden te duwen, zal je je lichaam eerst omhoog moeten duwen. Dan ben je niets efficiënter.
itsme
4 jaar geleden
Je hebt het belangrijkste vergeten: als je staat vang je meer wind dan als je zit. Een wielrenner moet zo min mogelijk wind vangen, dan gaat ie het snelst.
LeonardN
4 jaar geleden
Overigens zijn er wel een aantal voordelen aan rechtopstaand fietsen, maar die zijn vooral heel erg situationeel.
https://prodifycycling.com/12-benefits-of-cycling-standing-up-on-the-pedals/
Met een sprint/inhaalmanoeuvre zie je het vaker, en met een berg opklimmen.
Maar als je 100km gaat pedellen op rechte weg zal je idd zo min mogelijk luchtweerstand willen hebben. "doordat de zwaartekracht door het gewicht van mijn lichaam dan meehelpt mijn trappers naar beneden te duwen."
Dat is denk ook een deel van het verhaal van de krachtige korte sprint, die je vooral naar de finish ziet.

Antwoorden (1)

Zittend kost minder energie. Dat is ook de reden dat wielrenners tijdens een etappe meer zitten dan op de pedalen staan.