Hoeveel coloriën verbrand je bij fietsen?

Nog een vraag n.a.v. mijn fietstocht van 100km. Ik was benieuwd hoeveel energie ik nou verbrand zou hebben, dus heb dit gegoogeld. Ik kwam op http://www.caloriecalculator.nl/calorieen-per-activiteit/ uit, volgens welke ik 3500+ calorieën verbrand heb. Maar als je naar voedingsadviezen kijkt, wordt gezegd dat een man 2500 kcal (KILOcalorieën) per dag nodig heeft (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/energie.aspx)

Klopt dit wel? Want als dit zo is, dan heb ik met mijn ruim zesenhalf uur fietsen 3500 calorieën verbrand, zijnde 3500/2.500.000 = 0,14% van de normale energiebehoefte. Dat kan toch niet kloppen? Want dan heeft sporten toch amper zin?

Worden de termen calorieën en kilocalorieën soms door elkaar gehaald? Of waar gaat het hier fout.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ze bedoelen daar kcal, niet cal. Die termen worden nog al eens door elkaar gebruikt.
En die 2500 is een gemiddeld verbruik, jij zat voor vandaag veel hoger. Die 3500+ klopt wel, goed eten dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
30 minuten ontspannen fietsen levert een verbranding van 231 caloriën op.
Ritsuka
9 jaar geleden
Voor een volgende keer, doe een gps horloge met hartslagmeter om, dan heb je betere waardes

Het beste antwoord

Wat Ritsuka zegt klopt helemaal. De term calorie die gebruikt wordt wordt eigenlijk toegepast en er wordt vrijwel altijd een kilocalorie bedoelt. Ook die calculators gebruiken kcal ipv cal in de berekening. Het zou dus goed kunnen kloppen dat je daadwerkelijk zoveel calorieen hebt verbruikt, het is afhankelijk van je gewicht nu en de afstand die je hebt afgelegd. Iemand die weinig weegt zal dus wel minder verbranden. Hoeveel je precies is lastig in te schatten, maar 2000kcal zal je minstens wel hebben verbruikt met die fietstocht. Overigens, het zijn allemaal gemiddeldes, preciezer meten kan wel, maar is voor consumenten lastig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Enige antwoord dat daadwerkelijk een antwoord op de gestelde vraag levert.

Andere antwoorden (1)

30 minuten ontspannen fietsen levert een verbranding van 231 caloriën op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, maar hoeft niet. Zoals je in je eigen bron is het aantal calorieen afhankelijk van een aantal factoren, zoals het huidige gewicht, de afstand/tempo. Het is dus niet te zeggen of dat ook voor jou en mij geldt of voor de vragensteeler of dat wij meer of minder calorieeen verbruiken....