Wanneer jij op kop rijd in de bergen, ben jij degene die het tempo kan bepalen en zullen de anderen zich daar naar aanpassen. Als jou tempo te hoog is, zullen er aan de achterkant renners zijn die moeten lossen, zodat er steeds minder renners over blijven en de kans groter wordt om een etappe te winnen. Is jou tempo echter te langzaam, dan kunnen renners achter jou energie sparen en je later op hun gemakkie voorbij fietsen, omdat jij dan al de meeste van je krachten hebt gebruikt. Op kop rijden geeft je natuurlijk ook meer overzicht en behoed jou voor eventuele valpartijen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan kun je als eerste aan de afdaling beginnen en zo een flinke voorsprong opbouwen. Maar ook ben je een goede voortrekker voor je team. Ook bestaat er zoiets als een bergklassement. Je kunt hiermee de bolletjestrui winnen als je eerste wordt in het bergklassement.