Waarom val je op een rollerbank niet van je fiets, en als je stil staat wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het gyroscopisch effect werkt wel stabiliserend, maar niet corrigerend. Als het zwaartepunt naar links verplaatst wordt stuur je een beetje naar links, waardoor de middelpuntvliedende kracht het zwaartepunt weer naar rechts verplaatst. De middelpuntvliedende kracht is afhankelijk van de snelheid en is dus net als de snelheid relatief. Het maakt dus niet uit of je op een rollenbank of op een fietspad rijdt. Onze planeet is eigenlijk ook een rollenbank.

Het beste antwoord

De reden is het gyroscopisch effect van de wielen. Hoe sneller die draaien en hoe zwaarder ze zijn, hoe moeilijker het wordt om de fiets uit zijn vlak te verplaatsen, m.a.w. om hem te laten omvallen. Behalve bij zeer lage snelheden wordt er niet gestuurd door aan het stuur te draaien (zoals je misschien dacht) maar door lichtjes je gewicht links of rechts te bewegen. Ik ben het dus slechts een beetje eens met het vorige antwoord dat je van iemand anders gekregen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1) Op de rollerbank maak je steeds stuurcorrecties op rechtop te blijven. Net als wanneer je rijdt. Als je stilstaat wordt er niets gecorrigeerd. Je staat stil.
2) De draaiende wielen heben een gyroscopisch effect, waardoor de stand behouden blijft.
Bij een fiets is punt 1 het belangrijkst.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet zo dat bij fietsen punt twee altijd het belangrijkste is, ook op een rollerbank?
Reddie
10 jaar geleden
@mullog , fietswielen zijn niet zo zwaar. Bij een motorfiets zou je gelijk hebben.
Als je met een motorfiets stuurcorrecties maakt zie je dat praktisch niet terug in het spoor van je voorwiel (bv in de sneeuw).
Bij een fiets zie je duidelijk het spoor van je voorwiel slingeren (ook op de rollerbank).