Waarom is de eerste etappe van de Tour de France dit jaar (2013) geen tijdrit?

De Tour de France begint toch ieder jaar met een tijdrit? Waarom dan niet dit jaar (2013)?

10 jaar geleden
1.7K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
afgeschaft wegens saai
Antoni
10 jaar geleden
ItisILeClerc, heb je daar een bron voor, dat "men" het (te) saai vond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De proloog zoals deze genoemd wordt is meestal het begin van een grote Ronde (zoals die van Frankrijk, Italie en Spanje). Een korte tijdrit om te bepalen wie er de "eerste etappe" met de gele trui mag vertrekken. Als je goed hebt opgelet, zul je dus gezien hebben dat de proloog niet als "eerste etappe" wordt meegeteld. Ook is het zo dat de proloog heel vaak niet mee telt bij de verschillende tourpoules -en weddenschappen tijdens de Tour.
Antoni
10 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. De proloog is geen etappe. Ik had het in mijn vraag anders moeten vermelden. Ik wilde graag weten waarom er dit jaar iets anders wordt/werd gedaan op de eerste dag van de Tour de France dan (veel) andere jaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Puur omdat het niet een vaste gewoonte (must) is. Meestal gebeurd het wel dat een grote ronde begint met een proloog, maar er is geen definitieve uitleg voor. Ga er maar vanuit, dat wanneer er geen proloog wordt verreden, het puur gaat om een financieel/commercieel voordeel voor de organisatie.

Het beste antwoord

De proloog bestaat al sinds 1976 en betreft altijd een individuele tijdrit van minder dan 10 km (behalve in 1969), meestal om te bepalen wie met de gele trui van start mag gaan. De laatste jaren is de proloog geen standaard meer, hetgeen te maken heeft met de regelgeving van de UCI, die het aantal koersdagen wenst te beperken.

Dus het is niet zo dat er geen tijdrit is, het is zo dat er geen proloog is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel mooi gezegd Pelle. Een proloog is een soort kwalificatierace en een tijdrit is toch heel wat anders.
Antoni
10 jaar geleden
Dit is het beste antwoord! Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

De tijdritten zijn bijna altijd de 4e, 11e en 17e etappe van de tour.
Dit jaar zijn dat de dagen:
- dinsdag 2 juli 2013
- woensdag 10 juli 2013
- woensdag 17 juli 2013