Hoe komt het dat ik tijdens het fietsen geen last heb van mijn knieen, maar wel bij het wandelen?

2,5 jaar geleden ben ik behandeld voor mijn meniscus linker knie, hetzelfde 1,5 jaar geleden rechterknie, nu 6 weken geleden opnieuw rechterknie, en over 1,5 week opnieuw linker knie, dus straks beide knieen 2x geopereerd.
Wat ik zo vreemd vind is dat ik met gemak meer dan 100 km kan fietsen achtereen zonder last te hebben van mijn knieen, maar wanneer ik wil gaan lopen doet het meteen pijn.
Een soort van instabiel gevoel, tevens kraakt knakt en knoept mijn knie de hele tijd, ook is er in bepaalde mate artrose geconstateerd en heb het idee dat mijn knieen bijna constant opgezwollen zijn.
Komt dit nog wel goed ooit?

Om die reden wandel ik zo min mogelijk en gebruik als het even kan mijn fiets, dus kinderen naar school brengen, boodschappen doen, hond uitlaten, dingen die je anders normaliter wandelend doet gezien de relatieve korte afstand die overbrugt wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Bij fietsen rust jouw lichaamsgewicht op het zadel, bij wandelen op jouw kniegewrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er rust bij het lopen veel gewicht op je knieen, bij fietsen veel minder.

Verder kan het zijn dat je voeten/benen, bijvoorbeeld door verkeerde of versleten schoenen, in een verkeerde stand staan.

(Ik heb zelf ervaren dat ik pijnlijke knieen kreeg door schuin afgesleten hakken...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, wat bovenstaand antwoord al zegt: je krijgt minder gewicht op je knieën.
En je hebt je fiets waarschijnlijk zo afgesteld dat voor knieën het prettigst is.
Maar je knieën worden dan ook van onderaf beïnvloed, vanuit je voeten. Ik weet niet of iemand al naar je voeten heeft gekeken? Zo niet is het misschien raadzaam om naar een podotherapeut te gaan. Deze kan even nakijken of de stand van de voeten invloed heeft op de knie. Zo ja, dan kan hij je wellicht helpen. Zo niet, heb je dat ook uitgesloten.
Voorbeeld: vaak zie je platvoeten i.c.m. x-benen.
Het heeft allemaal met elkaar te maken. Als jou stand van de voeten afwijkt, dan kan er een verkeerde belasting op de knie veroorzaken waardoor de knie geïrriteerd raakt en moeilijk kan herstellen, ook na de operatie. Maar dat kan zo niet zeggen of dat zo is, ik heb alleen de informatie uit je vraag. (Ik studeer podotherapie, vandaar, en ik wil natuurlijk dat iedereen pijnvrij kan lopen.)
Ik hoop dat je hier iets mee kan, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet dat je al geweest was :) Wat voor verkorte kuitspieren zou kunnen werken is een klein hakje in je schoen leggen. (Deze kun je kopen bij de meeste schoenenwinkels) dan krijgt deze meer rust. Rekoefeningen doe je al, dus dat is goed :) Door dat hakje kán je knie meer rust krijgen omdat deze dan onbewust een stukje gaat buigen (Minder overstrekken, maar ik weet niet hoe jou knie is dus kan er niets over zeggen). Maar ik weet niet of het bij jou kan, omdat je al met je knieën zit, dus als je het wil proberen zou je het even kunnen vragen aan de arts. (Maar voor mijn idee kan het geen kwaad.) Succes ermee, is niet leuk dat je moeilijk kan lopen.