Hoe rij je met losse handen?

ik zie mensen fietsen met hun armen gekruist vooral als het koud is.
( lekker makkelijk)hoe pas je je fiets zodanig aan dat dat stuur recht blijft rijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

je moet vooral met je bilspieren sturen en je evenwicht bewaren, op een herenfiets is het makkelijker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat je vooral moet doen is veel wennen aan je fiets. Als je al jaren op dezelfde fiets rijdt, dan weet je goed hoe het allemaal in elkaar zit. Probeer te oefenen op een lange weg die vooruit wijst (waar het niet druk is) en hou je handen een paar centimeter boven het stuur zodat je ze niet aanraakt, maar toch snel kunt reageren wanneer je denkt dat het fout gaat. Oefenen en je komt er vanzelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oefenen! Het is wel gevaarlijk maar niet moeilijk te leren! Probeer eerst net boven je stuur met losse handen, dan iets hoger, weer iets hoger en laat ze naast je hangen. Ben je zover dat je dat kunt dan kun je ze ook over elkaar kruisen!
Veel suc6 (y)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de sleutel tot het recht houden van je stuur is snelheid.
daarom kunnen niet veel mensen zonder handen fietsen, omdat ze niet genoeg snelheid maken.
rond de 20km/u zou voldoende zijn, sneller kan als je het geoefent hebt.

daarnaast is het belangrijk dat je je fiets goed kent, hoe je zonder je handen nog balans kan houden

als je de balans wilt oefenen dan moet je je handen klaar houden voor het geval je balans verliest.

de beste plek om dit te oefenen is een lange, niet zo drukke weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je gemakkelijk op een fiets loshandjes kunt rijden hangt veel af van de rechtuitstabiliteit.
Sportieve fietsen hebben vanwege de wendbaarheid meestal een geringere rechtuitstabiliteit en omafietsen juist een prima rechtuitstabiliteit.
Dat laatste wordt vooral veroorzaakt door de grote balhoofdshoek die resulteert in een grotere naloop. Staat de voorvork vrij steil dan is de fiets wendbaar, is de vork meer onderuit gezakt dan is hij meer stabiel, hij heeft een grotere naloop (PN in de afbeelding).
Het gemakkelijkste leer je dus loshandjes rijden op een omafiets, bij sommige fietsen is het bijna niet te doen (ook niet bij hogere snelheid).

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook de verhouding in massa van voorvork en frame is van belang; een zware voorvork vermindert ook de stabiliteit (neigt tot pendelen).