Geeft een oneven aantal tanden op een voorblad van een (race) fiets minder slijtage van de ketting?

Ik ben deze stelling meerdere malen tegengekomen in (race) fiets en mountainbike bladen.
Wat kan de verklaring voor deze mindere slijtage zijn? En is het überhaupt waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Dat kan niet uitmaken want de kettingwielen zijn zo gemaakt dat de steek van tanden voor allemaal gelijk is, of ze nu een even of oneven aantal tanden hebben.
Lijkt mij meer een vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
at was ook mijn idee.

Andere antwoorden (1)

Dat is onzin, het is namelijk een verkeerde interpretatie van iets wat wel waar is.

Stel dat een schakel van de ketting beschadigt is, dan is het niet goed als die steeds hetzelfde tandje van het tandwiel raakt, want dan zal dat tandje op den duur ook beschadigen. Tandwielen en kettingen slijten gelijkmatiger als dat voorkomt.

Dat kan je door de lengte van de ketting en het aantal tandwielen van de tandwielen zo te kiezen dat het aantal schakels in de ketting geen geheel veelvoud is van de het aantal tanden van het tandwiel.

Een kettinglengte van b.v. 9 schakels en een tandwiel van 3 tanden is dus een slecht idee.

Nog beter is door de verhouding tussen de tanden zo te kiezen dat het zolang mogelijk duurt voordat ze elkaar weer op dezelfde manier tegenkomen. Dat kan je doen door Het aantal schakels en het aantal tanden zo te kiezen dat ze onderling “Relatief priem” zijn.

(weet je gelijk waarom je bij wiskunde op moet letten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk. Klinkt logisch.
+