Waar moet een wielrenfiets voor mij aan voldoen?

Ik ben op zoek naar een eenvoudige wielrenfiets voor mijn woon- werkverkeer. Denk hierbij aan 30 km per dag.

Waar kan ik het beste voor kijken? Ik ben zelf 183 cm bij ong. 80-85 kg.

Merk?
Aantal versnellingen?
Wielgrootte?
Materiaal?
Framehoogte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De framehoogte hangt af van de lengte van de binnenkant van je benen, een goede fietsenmaker zal dat exact kunnen meten.
Het formaat van de wielen lijkt me in jouw geval 28 inch te zijn, hoewel er de laatste tijd ook veel met 29 inch gekoketteerd wordt.
Als materiaal zou ik gaan voor eenvoudig staal, hoewel alu en carbon wel lichter zijn, maar ook weer veel duurder. Bovendien klinkt alu veel meer door.
Er zijn zeer veel goede merken, maar kies er één die veel wordt verkocht, dit i.v.m. nalevering van reserve onderdelen.
Het aantal versnellingen zou ik houden op 21, meer is beslist niet nodig! Zelfs van die 21 zijn er al meerder niet goed bruikbaar,omdat dan de ketting zijn rechte lijn verliest.