maakt het veel uit als je op een framehoogte van 59 fietst terwijl je 63 nodig hebt of is dat te verstellen met het zadel ?

de racefiets die ik wil is er namelijk niet hoger als framehoogte 59 en dat is nu precies goed maar ik bn pas 14 en groei nog minstens 10 cm en dn moet ik 63 hebben is dit verschil te groot ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb dit probleem zelf ook met mn racefiets.
Dit los je niet alleen maar op daarmiddel van je zadel, omdat dit ook met de lengte van je romp en je armen te maken heeft. Dit zou je dus kunnen oplossen met een andere pen voor je stuur die langer is. Ik fiets zelf met een verschil van 3 tussen de frame maat die ik nodig heb en zelf bezit en dit gaat prima. Echter, als je van plan bent om echt wekelijks tochten te maken van meer dan 200 kilometer, dan is het wel aan te raden om een framemaat op maat te nemen, want dit ga je op ten duur merken als je lang op de fiets zit.
Je kunt altijd een bodyscan laten maken bij de betere fietsenhandelaar. Dit doen ze voor een tientje en dan kun je het beste advies krijgen voor je fiets (meenemen dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nadat de juiste framemaat is vastgesteld, kan de fiets verder op maat worden gebracht door te variëren in de breedte van het stuur, de lengte van stuurpen en stuurvoorbouw en de lengte van de cranks. Ook de afstelling van het zadel is belangrijk. Daarbij moet niet alleen gekeken worden naar de zadelhoogte (gemeten van het hart van de trapas tot het laagste punt van de bovenkant van het zadel), maar ook naar de terugstand van het zadel (afstand tussen de voorkant van het zadel en de loodlijn door de trapas), de afstand tussen de voorkant van het zadel en het hart van het stuur en naar de hoogte van het zadel ten opzichte van het stuur.

De betere fietsenverkopers hebben apparatuur voor het bepalen van alle juiste afstanden en maten, en daarmee dus ook de juiste framemaat. De ene winkel vraagt geld voor de meting, bij de ander vervallen de kosten bij aanschaf van een fiets en bij weer een ander (bijvoorbeeld Rose) is alles gratis. Meer informatie over het bepalen van de maten van de fiets vindt u onder andere op de website van onze kledingsponsor Hagen Tweewielers en op www.rose.nl
Maar zelfs al zoudt u enkele tientjes voor een opmeting kwijt zijn, dan bent u per saldo voordeliger uit dan wanneer u daarop bespaart en met een verkeerde fiets naar buiten komt!