Is er een verschil tussen een tandwiel op een bmx en een tandwiel op een gewone fiets?

Ik moet een nieuw tandwiel kopen voor mijn bmx, want dat ik nu heb is stuk. Is er een verschil met een tandwiel van een gewone fiets? En zijn er verschillende maten in?
Welke maat zou ik dan moeten nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op de afbeelding staat een BMX kettingwiel. Aan de binnenzijde zie je 9 nokken voor de overbrenging naar het wiel; een standaard kettingwiel heeft 3 nokken van een ander model en dat past dus niet.
Hoeveel tanden je achter moet hebben hangt af van je kracht; hoe minder tanden achter, hoe harder je kunt maar hoe meer kracht je moet zetten.
Als je achter niet kleiner kunt moet je een groter voorblad nemen. Bedenk wel dat je kleine stapjes moet nemen als je de verhoudingen verandert; een tandje verschil lijkt weinig als je een klein stukje rijdt, maar na een flinke afstand merk je pas hoeveel zwaarder het is.

Lees meer in de bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kijk eens op de site van de (Bmx) fabrikant welke ma(a)t(en) (tandwiel(en) je nodig hebt.