Waarom worden er bij de tour de france bij de tijdritten dichten achterwielen gebruikt en normaal niet.

Ik ben echt geen wielrenner fan maar om de tour kan je echt niet heen. Ik was benieuwd waarom er vandaag dichte achterwielen gebruikt werden. Ik snap dat, dat alleen het geval is bij tijdritten maar waarom is dat niet zo bij een normale etappe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een dicht achterwiel zorgt voor een betere aerodynamica en dus een snellere tijd!
Het grote nadeel is alleen dat het wiel veel windgevoeliger is, dus als er veel wind staat, dan zie je ze veel minder (je hebt altijd wel stuntpiloten die het dan toch gaan proberen).

Het aerodynamische voordeel van het dichte achterwiel geldt eigenlijk alleen maar boven de 44 km/u. Daaronder werkt het gewicht in het nadeel van de renner. Vandaar dat ze voornamelijk bij vlakke tijdritten wordt ingezet.

"The rear wheel is a carbon fibre disc but in order to feel the aerodynamic advantage the rider must hit at least 44kph, otherwise the increased weight of the wheel counteracts the effect of having less drag."

http://www.guardian.co.uk/news/2007/jul/02/guardianspecial4.guardianspecial255

Daarnaast heeft een tijdritfiets een kortere wielbasis, waardoor er meer kracht gezet kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hebben ze toevallig een keer besproken bij het commentaar van de NOS.

Dat heeft met de wind te maken en dat het gevaarlijk is om op lange rechte stukken daarmee te rijden. De fiets kan dan snel omvallen door windstoten.

Waarom ze nu precies wel met zo'n ding rijden tijdens tijdritten dat weet ik ook niet.