Welke rugnummer(s) worden bij de Tour de France niet gebruikt/overgeslagen en waarom?

-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

De link geeft een overzicht van de rugnummers, zoals die voor de tour in 2010 zijn gebruikt.

Elke ploeg heeft negen renners.

Ploeg 1 krijgt vervolgens de nummers 1 t/m 9, ploeg 2 de nummers 11 t/m 19 etc.

Doordat er slechts 9 renners ipv 10 per team zijn houdt dit in dat vanzelf een aantal nummers niet worden gebruikt.

Verder zijn er geen specifieke nummers, die niet gebruikt worden. Bijvoorbeeld nummer 13, wat voor veel mensen een ongeluksgetal is, wordt gewoon gebruikt.

Uitzonderingsregel voor nummer 13 is wel, dat de renner, als hij dit prettiger vindt, nummer 13 op de kop mag dragen. Dit alles uit bijgeloof uiteraard.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
In de Giro d'Italia wordt bijvoorbeeld wel rugnummer 108 nooit meer gebruikt i.v.m. met het onlangs overlijden van wielrenner Wouter Weylandt tijdens de koers editie 2011.
Weet niet of zoiets dergelijks (al) voor de Tour de France bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reeds enkele jaren bestaat een ploeg in de Tour de France uit 9 renners. De kopman van elke ploeg heeft als eindcijfer een 1. De rugnrs. eindigend op een 0 worden overgeslagen. Het waarom is hier niet van toepassing volgens mij.