Hoe zwaar is een alp?

Ik was in Frankrijk, bij de bekende Alpe d'Huez. Die is nogal steil.

Mijn bedrijf vaardigt een ploeg af naar de Alpe d'HuZes - zes keer (!) de Alpe d'Huez opfietsen om geld in te zamelen voor de kankerbestrijding.

(Zie http://www.opgevenisgeenoptie.nl/ .)

Die aktie deed mij afvragen: hoe zwaar is nu zo'n alp? Zou ik hem kunnen befietsen? Zou ik het, desnoods op mijn tandvlees, zes keer kunnen?

Laten we eens uitgaan van iemand die geen geoefende fietser is, maar die wel heel sportief is, en die een conditie en uithoudingsvermogen heeft die ruimschoots bovengemiddeld zijn.

Hoe zwaar zou de Alpe d'Huez voor die persoon zijn?

Picture for question
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de alpe d'huez zelf nog nooit beklommen maar ik weet van beelden op tv en informatie op internet dat het heel erg zwaar is! Bij Try before you die hebben ze een keer de alpe d'huez beklommen. En met de auto is het trouwens al zeer steil volgens mijn moeder. Ligt er trouwens wel aan waar je start natuurlijk, maar dan nog moet je steeds omhoog fietsen en zijn er gloof ik nauwelijks vlakke punten waar je even op adem zou kunnen komen. 6x lijkt mij zeer zwaar!! Maar waar een wil is is een weg:D Misschien heb je wat aan deze site -> http://www.klimgeiten.nl/specials/alpedhuez/huez.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is in jouw geval een roeifiets het aangewezen vervoermiddel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo'n ding heet een roets. Maar da's ouwe koek - dat heeft Derk Thijs al eens gedaan. Zie hier voor een beschrijving:
http://www.nlroei.nl/displayarticle-439.html Een foto van Derk Thijs tijdens zijn beklimming van de Alpe d'Huez vind je hier:
http://rowingbike.com/uploads/Itemizer/popups/1964.1.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had begrepen, dat jij roeide, of verwar ik je nu met een ander?
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, ik roei.

Antwoorden (5)

Heel zwaar. Goed getrainde rijders hebben het al zwaar met 6 keer
12 jaar geleden
Ongetraind ga je het nooit 6 keer redden ik zat vroeger bij de fietsclub en daar had iemand de berg 3 keer omhoog gefietst. Dit is geen recreatiefietse en hij fietst 2 keer per week in de zomer 60-70 per keer. Hij kon een jaar niet meer fietsen sinds veel van zijn spieren gewoon kapot waren gegaan. Verder is mijn pa een goede fietser(oud NK deelnemer) en die zegt dat je na 2 keer de berg omhoog rijden je je zakken aardig vol hebt. Ik zeg daarom ook niet doen. Als ongetrainde is 1 keer al een prestatie
12 jaar geleden
Echt heel zwaar ik heb hem een keer geprobeerd op te tillen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om tijdens die 'wedstrijd' voor geld de Alpe d'Huez 6 keer op te fietsen heb je 2,5 uur per keer. dat is heel snel voor een ongetrainde fietser.

Je kan dan wel een bovengemiddelde fietser zijn je hebt geen fietsconditie. ook kan je niet klimmen op de fiets.

ik zou zeggen. ga voor 1 keer en laat het daarbij. dat is al zwaar genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zwaardere bergen in de pyreneeën, voor de renners is de Alpe d'Huez als berg lang niet zo zwaar als bijvoorbeeld de Mont Ventoux of zoals in de Giro de Etna. Maar de renners maken de koers uit, en zij bepalen hoe hard er gereden wordt dus hoe zwaar het is. Voor een renner ligt het er ook maar aan waar je talent ligt. Gesink of Contador zullen het op de Alpe d'Huez goed volhouden, maar op een korte stijlere klim zoals de Muur van Geraardsbergen zullen ze al snel moeten lossen.
Ik zou als ik de Alpe d'Huez op wil fietsen eerst maar eens aan mijn klimkwaliteiten gaan werken. Een goede conditie is belangrijk want het is op de Alpe d'Huez nergens vlak. Als training kan je in Limburg de Cauberg proberen want die is erg stijl en zwaar.