ik kijk nu tour de france en zie dat ze bij tijdritten gebruik maken van fietsen met een achterwiel dat dicht is ipv spaken. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

heeft te maken met aerodynamica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt minder luchtwrijving bij dichte wielen. Dit levert .8% winst op tov open wielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dicht achterwiel geeft een betere aerodynamica, dus een snellere tijd! Het nadeel is alleen dat het veel windgevoeliger is, dus met een stevige wind zie je ze zelden.
Tevens heeft een tijdritfiets een kortere wielbasis, waardoor je meer kracht kunt zetten, en de puntige helm zorgt ook voor een positieve aerodynamica...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb het maar even opgezocht.
Het dichte achterwiel geeft alleen maar een aerodynamisch voordeel boven de 44 km/u. Daaronder werkt het gewicht in je nadeel. Vandaar dat het alleen bij vlakke tijdritten wordt ingezet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank.. dat wilde ik nl ook weten >+1
gestroomlijnd om de lucht/wind mee door te snijden als het ware, dan word hij sneller.

een vr6 fiets :)