Zou een wielrennerpensioen doping gebruik verminderen?

Ik denk zelf dat de reden dat wielrenners doping nemen moet worden weggenomen om dopinggebruik uittebannen.
De reden dat wielrenners doping nemen is naar mijn mening dat een wielrenner gemiddeld na zijn 35 met pensioen kan. En dat hij dus in slechts 15 jaar geld voor de rest van zijn leven moet zien te verdienen.

Mijn voorstel is dat sponsoren de prijsgelden iets verlagen en samen met de diverse sportbonden en nationale regeringen, geld storten in een wielrennerpensioenfonds.
De regeling is simpel: voor elk jaar dat je beroepsrenner bent krijgt je een hoeveelheid pensioen. Als je 10 jaar hebt gefietst heb je recht op een modaal inkomen voor de rest van je leven.

Als je betrapt wordt op doping vervalt het recht op
pensioen.
Bij eerdere uitval door ziekte e.d. geldt een andere pensioen regeling.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je niet, dat we dan allemaal wielrenners willen worden, 10 jaar fietsen en de rest van je leven zit je goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar jouw vraag is wel goed over nagedacht. De reden wegnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het criterium kan eenvoudig zijn, je moet als beroeps in dienst zijn van een rennerploeg. En dat wordt niet iedereen natuurlijk, daar moet je wel heel goed voor kunnen fietsen!
En als je maar een jaar goed genoeg bent, dan heb je ook een beperkt pensioen natuurlijk.

Het beste antwoord

Ha, die Groeneg;

Sympathiek idee, maar daarvoor zijn de financiële belangen in de sport en de onderlinge verschillen tussen de renners te groot. Alles vrijgeven en strikte medische begeleiding lijkt me dan een betere optie. Dopingvrije topsport is een utopie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Denk niet dat dit haalbaar is.. Wel goed verzonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het idee best wel goed, maar denk niet dat het haalbaar is. Daarnaast zou ik het dan meer willen zien als een aanvullend pensioen, omdat deze wielrenners niet kunnen stoppen met werken aan het einde van hun wielercarriere. Op je 35e al gaan zitten niksen voor de rest van het leven lijkt me een beetje overdreven.
Het idee zou in grote lijnen misschien wel haalbaar zijn, maar de doping zal toch blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is opzich een redelijk idee, maar ik denk niet dat het uitvoerbaar is. Maar als je echt topwielrenner bent dan heb je wel genoeg geld voor de rest van je leven, en als je geen topwielrenner bent dan kun je na je 35e prima nog gaan werken, ze moeten het ook niet al te gemakkelijk krijgen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of er iets aan hun handjes markeert als ze stoppen met fietsen.
Als de gemiddelde nederlander door moet werken tot hun 65e of 67e whatever, waarom zou een sporter dan niet ook een baan kunnen nemen? Er zijn mensen die al vanaf hun 16e in de bouw zitten en die krijgen toch ook niet na hun 35e een pensioen aangeboden?

Maar om op je vraag terug te komen: dan nog zal het doping gebruik niet verminderen. Het gaat uiteraard niet alleen om het prijzengeld, maar ook om de eer van het winnen van een bepaalde ronde. Leuk dat je een x-bedrag krijgt als winnaar van de tour de france, maar het in het geel op het podium in Parijs staan, dat is uiteraard wat echt telt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wielrenner is over het algemeen net als veel voetballers niet hoog opgeleid. Het worden vaak sigarenboeren, sportwinkeleigenaars e.d.
Hun kapitaal kunnen ze verdienen met het wielrennen. Dat duurt echter maar kort. Dat maakt het dus aantrekkelijk om doping te gebruiken.
Ook als er de kans is dat je gesnapt wordt.
Je moet dus zorgen dat het minder/niet aantrekkelijk meer is om doping te gebruiken.
Zo'n pensioen geeft een stuk zekerheid waardoor je het risico niet meer wil lopen om gepakt te worden. Het is maar een idee maar denk dat er eens onderzoek gedaan zou moeten worden. Ben benieuwd.