Hoe meet je fietscomputer je gemiddelde snelheid?

Mijn fietscomputer is een draadloze Sigma. Hij geeft trip afstand, trip tijd, gemiddelde snelheid en maximum snelheid aan. Maar als ik mijn gemiddelde snelheid uitreken met de afstand en de tijd, kom ik op een ander getal. Reken ik het dan niet goed uit, of rekent hij anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Je fietscomputer meet de gemiddelde snelheid met de sensor in de spaken. De fietscomputer moet dan wel de omtreksnelheid weten.

Wellicht dat deze nog gecompenseerd moet worden voor de wielmaat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt er het model niet bijgezet, maar misschien heb je ook de opties zoals in onderstaand forum voor de Sigma 300.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook bijgaand artikel uit de consumentenbond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gegevens worden meestal verkregen uit een reed-contact dat op de voorvork bij het (voor)wiel is gemonteerd, en dat bij elke omwenteling van het wiel de passage van een magneetje waarneemt dat in de spaken is gemonteerd. Daarom is het nodig bij een nieuw te installeren fietscomputer of na vervanging van de batterij eerst de omtrek van het wiel, bijvoorbeeld gemeten langs de buitenkant van een goed opgepompte buitenband, in de computer te programmeren. Doordat een band onder belasting wat vervormt is de nauwkeurigste methode om de wielomtrek te bepalen de volgende:

*ga met de berijder op de fiets op een vlak stuk grond staan (laat de berijder op iemand anders steunen om niet om te vallen)

*zet met potlood een streepje op de band en ertegenover op de grond.

*rij met de berijder erop één of liever een paar wielomtrekken en zet opnieuw een streepje op de grond tegenover de streep op de band.

*meet de afstand tussen de twee streepjes op de grond en deel de afstand zo nodig door het aantal malen dat het wiel rond is geweest.
Bronnen: