Het is juist goed om met een lege maag te gaan lopen. Dat wil niet zeggen dat je dan geen energie zou hebben om te lopen. Integendeel: je maag bevat voedsel dat nog verteerd moet worden en dus nog niet ter beschikking van je lichaam staat. Hardlopen is zo intensief dat dat ook niet meer zal gebeuren onder het lopen, de vertering van voedsel staat effectief stil. Eten moet je dus ruim (2-3 uur) voor die tijd.
De energie voor het lopen is opgeslagen in glycogeen (o.a. in je spieren) en als vet. Dat is de energie die je tijdens het sporten werkelijk gebruikt en ter beschikking moet hebben. Dát is je brandstoftank, niet je maag, daar zit eten onder het lopen alleen maar in de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

slecht is het alleen als het er toe leidt, dat je bloedsuikerspiegel tijdens het hardlopen te laag wordt. dan ga je onderuit. niet levensbedreigend, maar wel vervelend. het kondigt zich aan met een algeheel slap gevoel en zweten.
heb je daar geen last van dan is er geen probleem. je lichaam zorgt er dan tijdig voor dat de benodigde brandstof voor de inspanning uit je lichaam gehaald wordt (glucosevoorraad oa in de lever en in 2e instantie de vetvoorraad.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah, door niks te eten, gaat je bloedsuikerspiegel omlaag en kan je flauwvallen. Als je gaat hardlopen is het belangrijk dat je zo’n 2 uur van te voren niet hebt gegeten. Want lopen op een volle maag is ook niet goed. Je lootp dan ook minder hard.

Een muslireep of banaan kan wel max een half uurtje van te voren. Maar geen uitgebreide lunch ofzo. Helemaal geen voedsel waar veel vezels in zitten. Dat verslechterd het juist weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wil je gaan sporten op een nuchtere maag, dan kan je lichaam inderdaad flink opspelen.

Want stel dat je ‘s avonds om 18.00 uur je avondmaal eet en dat je de volgende dag om 8.00 uur ‘s morgens gaat sporten. Dit betekent dat je lichaam 14 uur geen nieuwe energie heeft binnengekregen. Als je dan je lichaam ook nog eens gaat afbeulen, gaat het zeker opspelen.

Als je bijvoorbeeld 20 minuten rustig gaat joggen, kan je lichaam dit misschien nog verwerken, maar voor intensiever sporten heeft je lichaam opnieuw energie nodig.

Logisch eigenlijk: je auto rijdt ook niet met een lege benzinetank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met atletiek is het niet goed om niet te eten maar het is ook niet goed dat je te veel gaat eten als je gaat hardlopen anders krijg je last van steken in je buik (zit ook op atletiek en bij cheerleaden en dar is het de bedoeling dat je niet veekl gaat eten