Hartslag van ongeveer 240 bij 3 minuten hardlopen. Is dit normaal?

Vandaag bij gym kregen we de opdracht om 3 minuten te joggen over een soort hindernisbaan (alleen lage hordes) en na die 3 minuten was het de bedoeling dat we onze hartslag maten door het aantal slagen te tellen in 10 seconden. Zodra je hartslag gezakt was naar de 20 slagen per 10 seconden was het de bedoeling dat je weer 3 minuten hard ging lopen.
Na de tweede keer 3 minuten hardlopen zat mijn hartslag op 40, oftewel: ongeveer 240 slagen per minuut. Mijn hartslag in rust ligt rond de 75 slagen per minuut.

Is dit normaal voor een 16-jarige of moet ik me zorgen gaan maken? Nu las ik ergens dat de hartslag van mensen die intensief sporten lager ligt dan van niet intensieve sporters zoals ik, maar ik wilde het toch even checken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is lastig om 20 hartslagen te tellen in 10 seconden, je hebt zo een foutje gemaakt of je telt een seconde te lang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt mensen! :)
Wat meer sporten kan inderdaad geen kwaad, zeker als ik dit zo lees

Antwoorden (2)

Ook even oud, en mijn hartslag/minuut ligt op 67, en ik heb 2x LO in de week, fiets elke dag naar school (1u op de fiets), ga elke week een uur zwemmen en ga bijna elke week lopen. Over die 75/min zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Als je echt heel weinig/bijna nooit sport, is het normaal dat je geen conditie hebt, en dus een hoge hartslag hebt...
maar 240 is wel heel hoog...
laatst heb ik ongetraind in een uur 13 kilometer gelopen en had ik een hartslag van 135...

misschien iets vaker sporten?
even de fiets nemen of als je tijd hebt een wandelingetje maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Anne,

Ik denk dat je verkeerd hebt gemeten. 10 seconden zijn iets anders als 10 tellen. Daarnaast is de meetmethode met de vinger ook niet betrouwbaar. In je wijsvinger zit namelijk ook een soort van hartslag waardoor je misschien meerdere hartslagen ten onrechte hebt geteld.

Een hartslag van 240 is echt buitengewoon. Je moet dan hebben gerend alsof je leven er letterlijk gezien van af hing. Bij een hartslag van 240 ben je echt buiten adem en kan je niet meer praten. Zelfs bij een hartslag van 180-190 kan je amper praten omdat je anders je ademhaling niet meer onder controle krijgt. Ook zal je bij 240 hartslagen per minuut je een beetje licht in je hoofd voelen.

Wil je het zeker weten dan zou je eens met een hartslagmeter om moeten lopen, deze zijn meestal wel wat betrouwbaarder.