Val je meer af met hardlopen als je folie om je lichaam wikkelt?

Het is misschien een rare vraag, maar een tijdje geleden vertelde iemand mij dit.. Zij wikkelde voor het hardlopen folie of een plastic zak om zich heen zodat ze meer zou afvallen. Volgens mij had het iets met meer zweten te maken, maar dat verband snap ik niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zo'n onzin als afvallen door de sauna.
Zweten is vocht verliezen, niet afvallen.
paulus811
11 jaar geleden
Fijn, zo'n ongenuanceerde reactie. Wie heeft daar nu iets aan? Onderbouw het dan op z'n minst.
Amadea
11 jaar geleden
In een reactie ben je niets verplicht, paulus. Het is gewoon logica en degenen die dat begrijpen zegt het genoeg. De antwoordvelden zijn ervoor om uitleg te geven.
paulus811
11 jaar geleden
Nee, het zet de vragensteller op het verkeerde been. En dat is kwalijk, dus vind ik een reactie daarop op z'n plaats. Want zo 'gewoon logica' is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paulus: ik zet dit in een reactie, omdat de goede antwoorden al gegeven zijn.
Onderbouwing door mij is dus niet nodig, dat is al in de antwoorden gebeurd.
De logica is er wel: zweten is vocht verliezen, geen vet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou dat zeker niet doen, je lichaam in folie verpakken, als je wilt afvallen kun je beter een strandwandeling maken . Maar niet je lichaam verpakken.

Het beste antwoord

Van hardlopen met een plastic of iets dergelijks ga je meer zweten. Hierdoor ben je lichter als je na het sporten op de weegschaal gaat staan. Echter moet je het water dat je hebt verloren (door te zweten) ook weer inhalen dus verlies je eigenlijk geen gewicht. Dit soort fabeltjes gaan vaak de ronden maar zijn niet want je verbrand er geen extra vet mee,je verbruikt alleen meer water.

Toegevoegd na 6 minuten:
maar zijn niet -> ,maar kloppen niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer je je lichaam inwikkelt met plastic zul je minder warmte verliezen door het zweten en daardoor harder gaan zweten. Tot op die hoogte klopt de theorie.

Nadelen kunnen echter zijn dat je snel oververhit raakt, je lichaam kan de warmte en je zweet nl niet meer kwijt.
Het opgebouwde zweet blijft tussen het plastic en je huid staan waardoor je isolatielaag nog dikker wordt, waardoor je nog sneller oververhit.

Daarnaast neemt de kans op uitdroging ook toe, omdat je meer vocht verliest.

Persoonlijk zou ik dit nooit doen, ga dan liever hardlopen op een warme dag of lekker in de sauna zitten.

En afvallen heeft niets met zweten te maken. Zweet is vocht dat je kwijt raakt, dit vul je na de inspanning ook weer aan.

Afvallen is het verbranden van koolhydraten, vetten en spierweefsel. Om de juiste te verbranden is het altijd goed om een trainingsprogramma te maken wat op jou afgesteld is. Hiervoor kun je bij een sportschool of de betere hardloopwinkels terecht. Ook op internet worden er schema's aangeboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, je raakt je warmte slecht kwijt, plus
Je gaat meer zweten, dus je verliest meer vocht.
Het lijkt of je sneller gewicht verliest en slanker word, maar het is alleen maar verloren vocht, wat zo weer aangevuld word door je lichaam.

Doe dit niet, zweten is bedoeld om je lichaam af te koelen. Door jezelf zo in te pakken, kun je niet afkoelen en loop je kans op oververhitting en uitdroging!

Toegevoegd na 1 minuut:
Om af te vallen is het vooral belangrijk om je voeding aan te passen.
Vul dit aan met een uitdagend sportschema van afwisselend cardio en krachttraining, en je kunt op een gezonde en gelijkmatige manier afvallen, sterker worden en een betere conditie krijgen.
11 jaar geleden
Een buik wordt meestal in folie gewikkeld in combinatie met een apparaat (bijvoorbeeld een better belly) dat de buik opwarmt tot 55 graden.

De eigenschap van vet is hoe kouder het is, hoe meer het zijn vorm behoudt (net zoals een pakje boter). Door de buik te verwarmen EN te bewegen, gaat het lichaam zijn best doen om de warmte kwijt te raken. Het effect is dat je sneller afvalt, maar dus niet met folie alleen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar bronnen bij toevallig, want ik heb er nog nooit van gehoord. Niet dat dat nu zo veel zegt, maar ik ben wel benieuwd.
paulus811
11 jaar geleden
Bij mij op de sportschool wordt de better belly gebruikt. Ik heb me laten uitleggen hoe het werkt en vond de verklaring erg aannemelijk. De better belly mag je gratis gebruiken, dus er is geen commercieel belang om het effect te overdrijven. Hieronder een link naar een sportcentrum dat de better belly gebruikt, maar google even op dat ding en je vindt een lange lijst met websites. De link met folie is dat men plasticfolie om de middel wikkelt om de band niet te vervuilen met het zweet. http://www.racketcentrum-bilthoven.nl/athena/site/php/page_show_100.html