Hoe kan het dat ik soms eerder moe word van hardlopen dan de dagen ervoor?

Als ik bijv. 5dagen in de week 8 kilometer ren en het makkelijk haal komt zitten er soms dagen tussen dat ik naar 6 kilometer al helemaal op ben, of erger nog soms ben ik al naar 3 kilometer total loss. Wat ik dan doe is tog doorzetten en het met moeite halen.

En nog een vraagje; als ik op zo een dag al moe ben naar 5 kilometer en blijf doorzetten tot de 8 kilometer krijg ik dan ook extra conditie omdat ik bleef door zetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je lichaam heeft ongeveer een dag nodig om te herstellen van intensieve inspanning, heb ik me ooit laten vertellen. Dus dat kan verklaren waarom je de ene dag sneller moe bent dan de andere dag. En nee, als je na 5km al erg moe bent, is het niet goed om nog 3 km door te zetten. Daarmee maak je meer kapot dan dat je opbouwt. Dus als je echt wilt opbouwen, kun je beter om de dag gaan hardlopen, luisteren naar de lichaam en niet meer dan een tikje boven je kunnen op doen. Ik ben overigens ook geen expert, maar dit is wat mij altijd verteld is. Toegevoegd na 39 seconden: de lichaam = je lichaam

Ik weet het antwoord niet maar rust is ook heel belangrijk in de rust worden je spieren juist sterker, maar te lang rust is ook weer niet goed zo werkt het tenminste met wielrennen, hoedat met andere sporten is weet ik niet

Ik ben geen expert, maar je lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen, je kan beter om de dag lopen ipv zoveel dagen na elkaar.. Dan bouw je sneller conditie op..

Het verschilt per soort training (korte sprints, lange duurloop, intervallen) en ondergrond (asfalt, bos, mul zand) hoe lang je tijd voor herstel is. Dat kan tussen de 24 en 72 uur zijn. Voor een marathon is dit natuurlijk nog langer. Daarnaast speelt een veelheid aan factoren, zoals getraindheid, dagelijkse inspanning, het weer, voeding, mentale belasting en leefstijl een rol. En nog een antwoord: nee, het herstel zal alleen langer duren. Als je per se die 8 km rennend vol wil maken, verlaag dan je tempo zodra je voelt dat je moe wordt. Beter is regelmatig een training te doen waarbij je afwisselend hardloopt en wandelt. En ga eens met een hardlooptrainer op pad of huur eens een personal trainer in die jou kan leren hoe je verantwoord het aantal kilometers kan uitbreiden. De vraag die hij/zij waarschijnlijk gaat stellen: wat wil je met het hardlopen bereiken? (Minder kilo's, minder vermoeid, rust in je hoofd, minder stress, finishen in de triathlon van Hawaii?) Dan kan de training daar ook op worden afgestemd, qua intensiteit, afstand en tijd.

Je kunt beter eerst zo'n 2 à 3 minuten rustig lopen, of langer als je dat nodig hebt om te herstellen. Zo kan je lichaam weer was verbeteren en kun je daarna alsnog die drie kilometer afmaken. Het kan er ook aan liggen wat je eet. Bewegen en voeding gaat samen. Dus hou er rekening mee wat je eet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100