In theorie zal er, als je het gewichtheffen, hardlopen en fietsen met een beetje beleid doet, en je je lichaam dus niet overbelast, geen verschil zijn in slijtage.

Maar in de praktijk zal dat anders zijn, omdat de kans op overbelasting bij gewichtheffen groter is. Dat komt omdat er daar een grotere drang is, om steeds zwaarder te tillen. Ik ken niet zoveel mensen die puur zomaar voor hun plezier een beetje ongedwongen aan gewichten staan te trekken, maar ken wel veel mensen die dat met hardlopen en fietsen doen. Bij dat laatste is de uitdaging om harder te lopen of fietsen veel minder groot.

Overigens slijt je lichaam niet zo snel door sport. Er gebeurt juist het tegenovergestelde. Je lichaam wordt er krachtiger en gezonder van. Slijtage komt pas, als je de sporten die jij noemt, (en ook andere sporten) zó gaat beoefenen, dat er klachten ontstaan. Dat merk je dus vanzelf, en niet voor niets wordt topsport altijd gedaan onder begeleiding van deskundigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat u met 'gewicht tillen' bedoeld krachttraining met gewichten? Wanneer het gaat om gewichtheffen, dus zoveel mogelijk gewicht de lucht in krijgen is namelijk een ander antwoord van toepassing.

Ik ga er vanuit dat u met 'slijten van het lichaam' refereert naar slijtage aan gewrichten. Slijtage aan gewrichten betekend dat het kraakbeen in het gewricht afneemt. Of er bij de door u genoemde sporten gewrichtsslijtage optreedt hangt voornamelijk af van 2 zaken:
- het wel of niet uitvoeren van een (specifieke) warming-up voor het sporten;
- in hoeverre het lichaam aan de belasting gewend is.

Tijdens de warming-up worden onder andere de spieren en gewrichten voorbereid op de belasting die komen gaat. Bij een goede warming-up stijgt de temperatuur in de actieve spieren en gewrichten, met als gevolg een hele serie belangrijke aanpassingen. M.b.t. gewrichtsslijtage zijn de belangrijkste aanpassingen:
- De gladheid van de gewrichtsvlakken verbeterd doordat het gewrichtsvocht in viscositeit toeneemt;
- De dempende werking van het gewrichtskraakbeen neemt toe omdat het kraakbeen meer gewrichtsvocht opneemt en daardoor opzwelt.
Oftewel: Mits je een goede warming-up doet leidt krachttraining met gewichten, hardlopen en fietsen allemaal NIET tot gewrichtsslijtage. Integendeel, deze vormen van bewegen zijn nodig om de gewrichten gezond te houden.

Door krachttraining met gewichten, hardlopen en fietsen worden de gewrichten juist sterker en gezonder en neemt slijtage juist af. Mits er op een verantwoordelijke manier getraind wordt uiteraard.
Het kraakbeen in onze gewrichten wordt namelijk bijna niet doorbloed, zoals bij spieren bijvoorbeeld wel het geval is. Kraakbeen groeit en hersteld dus niet door het ontvangen van voedingsstoffen via bloed. Hoe dan wel? Door belasting! Door belasting absorbeert het kraakbeen gewrichtsvocht, en daardoor wordt het gevoed. De door u genoemde sporten dragen allemaal juist bij aan de gezondheid van gewrichten, en leiden dus niet tot slijtage. Je kan dus niet zeggen dat de ene activiteit tot meer slijtage leidt dan de andere.

Wanneer het om extreme vormen van sport gaat (zoals gewichtheffen), wanneer iemand in het verleden een ongeluk heeft gehad en letsel heeft opgelopen of wanneer een gewricht reeds versleten is, kan de hoeveelheid slijtage wel verschillen. Maar dit hangt af van de individuele toestand.

Onderbelasting v/d gewrichten is de voornaamste oorzaak van gewrichtslijtage.