Waarom heb ik iedere keer na het hardlopen spierpijn in mijn kuiten? Ik rek voor/tijdens/na, en loop nu 5 weken om de dag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (6)

Mogelijk rek je te ver. Rek zover dat je net aan kunt voelen dat er weerstand komt. Rek nooit zodanig dat je er pijn van krijgt. Heb je al pijn bij het rekken, dan heb je beschadiging aan je spier en moet je feitelijk alleen nog maar een hersteltraining doen. Zeker geen intervallen en sprints. Na 4 tot 6 weken moet je weer pijnvrij kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedemorgen,
Ik heb hier zelf ervaring mee en om niet het hele verhaal met oplossingen te hoeven neertikken, een stukje tekst van bijgevoegde website.

Wanneer veel van het lichaam wordt gevraagd, is plotselinge kramp mogelijk. De oorzaak kan veelsoortig zijn. De klachten kunnen een uiting zijn van een te grote rekbelasting van de kuitspieren door heuveltraining of sprinten. Harde ondergrond vraagt een extra demping door de kuitspier, terwijl bij lopen op een modderige ondergrond extra spieraanspanning van de kuit nodig is om de loopsnelheid te handhaven.

Bij warme weersomstandigheden, waarbij door veel zweten en onvoldoende drinken een vochttekort in het lichaam kan ontstaan, neemt de kans op kramp toe. Er zijn aanwijzingen dat een verstoring van de mineraalhuishouding, zoals een magnesiumtekort, ook tot kramp kan leiden. Dit is nog niet goed bewezen, zodat men met het klakkeloos toedienen van mineralen terughoudend moet zijn.

Bij de behandeling van kuitspierkramp geldt ook weer dat rekken, massage en vochtaanvulling voorop staan. Een hakverhoging is ook effectief. Het verlagen van de loopsnelheid en eventueel tijdelijk stoppen met hardlopen om erger te voorkomen, is vaak noodzakelijk.

Een directe behandeling van kramp in de kuitspier bestaat uit het in ontspannen toestand brengen van de spier. Bij een gebogen knie wordt voorzichtig de voet omhoog getrokken, waarbij met de andere hand de kuit wordt losgeschud. Vaak moet deze manoeuvre enkele malen worden herhaald, omdat de spier - bij het weer actief aanspannen van de kuitspier - soms opnieuw de neiging heeft in kramp te geraken.

Succes en geniet van de dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het linkje nog: http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Anatomie/Onderbenen/Kuitspieren.htm
Ja kan ook de te korte kuitspiereb hebben, bijv. als je nog in de puberteit zit of gewoon de rest van je leven. Een simpele test: strek je benen en ga liggen, probeer vervolgens de spieren in je kuiten te laten 'flubberen' lukt dit goed dan is het oke. Lukt dit niet heb je er misschien last van. Sorry voor de onduidelijke uitleg maar ik hoop dat je het snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet naar de pijn van je lichaam luisteren.
Niet gaan lopen wanneer je nog pijn hebt!
Ook genoeg rustpauzes in acht nemen.
3x lopen in de week is genoeg,je kan je fitheid niet verder verbeteren.
Wanneer je 3 weken na elkaar gelopen hebt ,ook eens een week niet lopen,het is dan dat je spieren aankomen!

Ik ga reeds jaren gaan lopen,ik rek me nooit voor of na de jogging (dit is controversieel),wel een goed warm bad of douche erna, en je benen laten ontspannen.
Ook nooit bruusk aanzetten.Liefst de eerste 10 min het easy aan doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je loopt te fanatiek en luistert onvoldoende naar je lichaam waarschijnlijk. Waarschijnlijk is een veel langzamere opbouw noodzakelijk.
Op internet kan je looptraniningen donwloaden.
Als je nu 5 weken loopt heb je in je training -mits goede opbouw- hardloopstukken dan een minuut of 8 tot 10 gewisseld door 5 min. wandelen.
Als je hier ver overheen zit ligt het aan je opbouw.
En 3 per week is ook voldoende overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slechte looptechniek is één van de oorzaken van blessures. Natuurlijk heeft elke loper een eigen stijl van lopen en deze is ook niet ‘zomaar’ te veranderen. Toch is het zinvol om je looptechniek kritisch te bekijken en zonodig bij te schaven, zodat het lopen zo min mogelijk kost en je blessures voorkomt.

Hardlopen is een beweging die telkens op dezelfde wijze (cyclisch) talloze malen herhaald wordt. Bij een training over een afstand van 5 km zul je ongeveer 4000 looppassen maken. Dat betekent ook ongeveer 4000 landingen, waarbij je krachten van 2 tot 3 maal het lichaamsgewicht moet opvangen. Het is dus begrijpelijk dat (kleine) fouten in je looptechniek grote gevolgen kunnen hebben. De loopbeweging is te onderscheiden in de landing met steunfase, de afzet en zwaaifase.

Kijk even op deze site, voor de verschillende looptechnieken zoals "landing en steunfase", "afzet en zweeffase" en tenslotte de juiste techniek.

Heel veel succes! Als het goed is, heb je straks geen last meer.

http://www.voorkomblessures.nl/csi/websitesportblessure.nsf/wwwVwContent/53DF33D23684A6DCC125722800543F29