Als je 30minuten op de loopband hardloopt, hoe is dit dan in vergelijking als je buiten hardloopt?

Buiten hardlopen is zwaarder, maar hoe moet ik die vergelijking zien?

Toegevoegd na 23 seconden:
In minuten gezien!

Toegevoegd na 2 uur:
De loopband heeft toch een demping opvang. Dit maakt het ‘vriendelijker’ voor je spieren en gewrichten.
Op asfalt heb je dat niet. Dat belast de spieren en gewrichten veel meer en daarom wordt hardlopen op asfalt (buiten) als zwaarder beschouwd.

Toegevoegd na 6 dagen:
Helaas is de vraag niet beantwoord. Er wordt dan weer veel te ingewikkeld gedacht en vergeleken met de instelling op de loopband of met slechte weersomstandigheden buiten. Jammer dat niemand even de moeite heeft genomen om gewoon de eenvoudige instelling van de loopband te nemen en zich voor te stellen dat het buiten mooi droog is met een klein briesje.

Had gehoopt op een recht toe recht aan antwoord.
Dus 20min. op de loopband die staat ingesteld op vergelijkbaar buiten. En buiten in een prettige weersomstandigheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n loopband kun je toch instellen en zwaarder laten lopen (zodat het net zo zwaar aanvoelt als buiten lopen)?
Waarschijnlijk geeft zo'n apparaat aan, hoeveel calorieën je in welke stand verbruikt en voor buiten lopen zullen ook wel gegevens beschikbaar zijn (afhankelijk van je gewicht en de ondergrond).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sportarts heeft gezegd dat ik niet genoeg basis heb om buiten te lopen. Eerst zal ik in de sportschool die basis moeten opbouwen en als ik dan 20min op de loopband kan lopen, kan ik naar buiten toe. Het heeft allemaal te maken met de belasting van de spieren en lichaam welke buiten dus zwaarder is. Maar ik kan me dus voorstellen dat als ik 20min binnen kan lopen, ik niet 20min buiten kan lopen, maar minder. Dat ik dus buiten het verder kan gaan opbouwen.

Antwoorden (6)

Op de loopband loop je steeds dezelfde snelheid en gewoon rechtdoor en heb je geen heuveltjes e.d.
Als je buiten loopt, loop je niet altijd even snel en je moet bijv ook wel eens stoppen als je de weg wilt oversteken, waardoor je opeens helemaal stil staat en eigenlijk een soort interval hebt. Buiten heb je ook niet altijd een rechte weg, soms moet je een beetje tegen een heuveltje op lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten heb je te maken met verschillende soorten terrein, dit is veel zwaarder voor o.a. je enkels. Een loopband is mooi egaal.
Als ik buiten ga hardlopen, verzwik ik gelijk mijn enkels, op de loopband heb ik hier minder last van.
13 jaar geleden
Of buiten hardlopen zwaarder is valt nog te bezien. Is geheel afhankelijk van hoe je de loopband instelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals voor me al is gezegd je kan het jezelf moeiliijker op een loopband kwa hoogte en snelheid, je kan hem heel hoog zetten en de meeste loopbanden die kunnen ook nog in een hoek staan waardoor je eigenlijk een berg op loot, dit valt zeker aan te raden als je op een vlakke ondergrond makkelijk kan rennen , als je het apperaat net instelt op wat jij net kan en dan ook nog eens die hoek omhoog haalt dan krijg je het zeker moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe je loopband staat, en of je buiten op een harde ondergrond loopt of bijvoorbeeld zand. Om een goed vergelijk te kunnen trekken kun je het best een hartslagmeter om doen (of zelf even hartslagen per minuut tellen). Dan kun je zelf vergelijken en eventueel de belasting even groot maken.

Wat demping betreft; dat heeft weinig te maken met je energieverbruik, meer met de slijtage van je gewrichten! (hoewel je voor veel demping meer energie moet gebruiken, bijvoorbeeld bij een zand- ondergrond)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Buiten heb je te maken met weersomstandigheden, die niet altijd naar jouw wens zijn. Of het regent of het het is te warm of te koud naar je zin.

In de sportschool adem je de zweetlucht van medesporters in. Buiten adem je vaak uitlaatgassen in.

Denk dat het erg afhankelijk is van waar en wanneer je buiten wilt gaan hardlopen.

Hoe is het weer wanneer je wilt gaan hardlopen?
En op welke grond? Bos? Strand? Duinen? Park?

Succes in ieder geval!

Het zou buiten wel eens flink zwaarder kunnen zijn.
Maar ook de loopband kun je instellen op een zwaar traject.