Waarom is voetbal zo'n grote sport?

Hoe is het gekomen dat de meeste mensen voetballen, terwijl er ook zoveel andere leuke sporten zijn zoals hockey en tennis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.5K

Het beste antwoord

Kijk eens naar beelden van kinderen in een derde wereldland: die trappen vaak een blikje, een prop papier, wat ineen gevlochten takken heen en weer.
Je hebt er niets extra's voor nodig, zoals wel bij hockey en tennis: dan heb je en het slagmateriaal nodig en bij tennis ook nog eens goeie ballen.
Kennelijk is het makkelijker om er aan te beginnen met vrijwel niets, of je nou met drie of tien of twintig mensen speelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voetbal is een simpele sport om mee te beginnen. Je hebt in beginsel niet meer nodig dan een bal en een plekje om te spelen. Zo'n plekje is er overal wel te vinden: straat, grasveldje, tegen een muurtje enzovoort. Op die manier komen jongeren gemakkelijk in contact met de sport.

Bovendien een sport die al groot is, zal veel mediaaanndacht krijgen en dus op die manier ook makkelijk weer nieuwe sporters aantrekken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
A, Het is al populair en bekend. Je gaat ook eerder schaatsen ipv langlaufen omdat veel mensen al schaatsen.
B Het is simpel om te doen. Je hebt enkel een bal nodig en je kan eigenlijk al beginnen.
C Voetbal is een sport die niet bij een bepaalde cultuur of groep hoort. Het maakt niet wat je kleur, sexe, opleidingsniveau, leeftijd of afkomst is. Iedereen kan voetballen.
D Voetbal heeft eigenlijk van alle sporten een beetje in zich. Taktiek, techniek, fysiek, mentaal, individuele kwaliteiten, teamgeest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een combinatie van factoren.

Voetbal kent zijn oorsprong in het Engeland van enkele eeuwen geleden. De sport is uitgevonden door studenten en was in het begin een wilde sport dat voornamelijk op straat plaatsvond. Zo kon het ene doel aan de ene kant van de stad staan en het andere doel aan de andere kant. Een wedstrijd kon dan ook de hele dag duren.

Dit gebeuren zorgde er voor dat er wel eens een raam sneuvelde en glas was toen verschrikkelijk duur. Het winkelend publiek en andere straatgebruikers ondervonden er overlast van en voetbal werd al rap verboden in vele steden of zelfs hele provincies van Engeland.

na verloop van tijd dreigde de "sport" te worden verbannen uit heel Engeland en in reactie daarop besloot men de sport te reguleren. Er werd nu op bepaalde pleinen of straten gespeeld die tijden het evenement waren afgesloten. Ook werd er een maximale tijd aan de strijd toegevoegd.

Dit ontwikkelde zich tot de sport die we nu kennen. Maar omdat Engeland vele koloniën had en veel handelskontakten met andere landen verspreide de sport zich. De regels werden aangepast en een internationale wedstrijdsport ontstond, gebonden aan voor iedereen gelijke regels.

Dit trok de aandacht van de opkomende pers. De eerste kranten, ook alwaar uit Engeland besteden er aandacht aan en hielden standen en competities bij.

Omdat voetbal een relatief simpele en goedkope sport was werd dit een volkssport. Bij boxen bijvoorbeeld, een sport die re Romeinen al kenden, waren handschoenen voor nodig en gezien de aard van de sport niet voor iedereen weggelegd. Hetzelfde gold voor degenschermen en boogschieten dat al veel oudere, maar dure en specialistische sporten waren.

Ook sporten als atletiek, worstelen en gewichtheffen zijn stuk voor stuk afkomstig van de oude grieken en duizenden jaren ouder dan voetbal. Maar in de tijd dat het voetbal ontstond hadden verreweg de meeste mensen geen tijd en geen zin in de lichamelijk zware trainingen die daar voor nodig waren. Men werkte toen 60 tot 80 uur per week en het arbeiderswerk was lichamelijk zwaar. Voetbal daarnaast vergde geen zware gespecialiseerde training die ook weer geld koste. Iets wat de arbeider van toen echt niet over had. Voelbal kon je oefenen bij de boer in het land op een paar oude werkschoenen en je kocht met een heel dorp een leren bal.

Al deze factoren bij elkaar heeft de voetbal gebracht tot wat het nu is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het in verschillende/meeste landen worden gehouden.