Hoe kun je met een kneep in de schouder iemand 'in slaap' laten vallen?

Ik keek naar de film Knight & Day. En toen zag ik dat Tom Cruise z'n hand op de schouder van Cameron Diaz en kneep erin. Daarna viel ze ineens in slaap. Hoe moet je dat doen? En hoe heet het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
6.5K
anneliez
13 jaar geleden
Wel eens bedacht dat dingen in de film toch iets anders zijn dan in het echte leven?
Dus ik ben bang dat dit je niet gaat lukken, de manier om iemand in slaap te krijgen is een tik op het hoofd, en dat wil je niet (hoop ik)
jc54
13 jaar geleden
Je hebt goed gezien hoe het moet, en het heet acteren.
escape
13 jaar geleden
Dat is een bekende techniek, uitgevonden door Vulcans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dezelfde overloze Hollywood onzin als lieden die een kogel kunnen ontwijken en mensen die na een slag in de buik helemaal in elkaar zakken als ze aan het vechten zijn. Karatekas die metershoog de lucht inspringen en balken van 20 X 20 cm doorslaan. Stoere commando's die met een 20 kilo machinegeweer uit de hand schieten, auto's die bij het geringste ontploffen als een atoombom en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Als je een film maakt zoals het werkelijk gaat dan kijkt er geen hond naar. Het echte leven is niet zo interessant. Kortom, het is het zoveelste broodje aap dat is gebakken in Hollywood. Er bestaat niet zo'n techniek in de oosterse gevechtskunst. Er bestaat wel soortgelijke techniek die uit de Jiu-Jitsu komt, maar deze is niet gevaarlijk en dient om het sleutelbeen vast te zetten zodat je met die arm niet meer kan slaan of met een mes steken. In de werkelijkheid gaat een mens niet zo gemakkelijk neer als in de film. Vraag maar eens aan een ervaren straatagent van de politie. Als het met zo'n simpel greepje kon dan hoefden ze ook geen pepperspray te gebruiken wat ook voor de agent zelf een zeker risico is, vooral in een worsteling. Ik denk dat ik na 20 jaar kyokushinkai karate misschien wel iets van weet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je vertellen waarom je dit zou doen bij iemand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En om alle twijfel weg te nemen: Vulcans bestaan ook niet in het echt.

Het beste antwoord

Dit bestaat echt! Iedereen heeft bepaalde drukpunten in het lichaam waar zenuwen samenkomen. Een shiatsu therapeut kent ze allemaal en weet ze door af te meten met zijn vingers, feilloos te vinden. Mijn broer is shiatsuh ther. en toen ik een keer blaasontsteking had en geen anti-biotica wilde slikken, tekende hij het EHBO punt, dit drukpunt dat in contact staat met de blaas, af en als ik pijn kreeg moest ik hier kort op drukken.Het zat op mijn scheenbeen. Als je zo`n punt even drukt, niet eens hard, voel je even een stevige pijn en na een tijdje verdwijnt alle pijn. Zo kwam ik snel van mijn blaasontsteking af.Zo zitten er heel veel drukpunten op de meridianen in je lichaam. Aziaten wisten dit al lang geleden en gebruiken dit in hun zelfverdediging/vechtsporten. Ze noemen deze druktechniek ' Kyusho Jitsu'. Door zo`n punt te raken met een slag of door erop te drukken, kan je iemand het bewustzijn laten verliezen, KO slaan, kortstondig verlammen in elk geval uitschakelen. In de buurt van de schouderkapspier zit zo`n punt. Je valt dan niet in slaap maar verliest gewoon het bewustzijn.

Toegevoegd na 29 minuten:
http://www.daochi.eu/index.php/nederlands/kyusho-jitsu

Interessante site over kyoshu-jitsu

Toegevoegd na 2 dagen:
The touch of death, is dus een bestaande techniek en heet in de kyusho jitsu ;"Dim Mak'.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb die film zelf nooit gezien, maar ik weet welke handeling je bedoelt, komt vaker voor in actie/vechtfilms. Het is meer voor het komische effect (ik vind zo'n scene wel altijd grappig, omdat het onrealistisch is). De regisseur heeft deze handeling/scene weer van een andere film.

Als het al echt is (dus mogelijk) dan zou ik in de richting van acupunctuur denken. Als ik het goed begrijp, wordt er heel precies in bepaalde vitale banen geknepen, waardoor de geknepen persoon in kwestie flauwvalt.

Maar ja, het is nep.