hoe komt Jazzballet aan zijn naam?

aangezien er nooit op jazz wordt gedanst. maar (over het algemeen) HipHop-achtige muziek.

daar heb ik niks tegen, maar de naam 'Jazzballet' heeft zo weinig betekenis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Toen jazz-ballet werd uitgevonden, had er echt nog NOOIT iemand had 'hiphop' gehoord. Jazzballet was een van de eerste vormen van vrije dans (na de tweede wereldoorlog ongeveer) en zo heel veel meer moderne (maar vooral WEL aanvaardbare / smaakvolle - let wel, niet de MIJNE!) muziek was er toen eigenlijk nog niet. Jazzmuziek was vrolijk en ritmisch, en zeer geschikt om op te bewegen. Toen er op die muziek individueel gedanst werd (in tegenstelling tot het in die tijd natuurlijk welk bekende ballroomdansen, dat je met zijn tweeen doet) , lag de naam jazzballet (versus ballet, dat heel strakke voorgeschreven figuren kent) natuurlijk voor de hand.

Nieuwe stijlen muziek, van rock en rol tot hedendaagse hiphop hebben de naam van de dansstijl niet veranderd. Bij hiphop denk ik trouwens meer aan streetdance, dat dan wel weer raakvlakken heeft met jazzballet, maar jazzballet dansen we in principe op populaire / popmuziek. Je hebt gelijk dat die term de lading wellicht niet meer helemaal dekt, maar toch weet iedereen nog precies wat je bedoelt met 'ik doe aan jazzballet'. Net als wanneer je aan ballroom of klassiek ballet of rock 'n rolldansen doet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is de term jazz niet rechtstreeks verwant aan de muziekstijl ; het WOORD jazz betekent eigenlijk vrij / los / soepel zo je wilt. De jazz-muziek was losse, vrije muziek, en de dans een losse, vrije dans. In vergelijking dus met de in die periode gangbare, stijve orkestmuziek en klassiek ballet.
Eigenlijk betekent jazz-ballet dus niets meer of minder dan 'vrije dans'. En dat dekt de lading nog steeds aardig, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord :) +

Andere antwoorden (2)

Deze manier van ballet is gebaseerd op populaire muziek zoals jazz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazzballet was de allereerste dansvorm van bewegen op muziek, (als opvolger van de ritmische gymnastiek van vóór die tijd),die in begin 70ger jaren opkwam : en hiervoor werd wel degelijk jazzmuziek gebruikt, zoals bijv. Dave Brubeck en Miles Davis, en andere jazzmuziek met een duidelijk ritme : ik weet nog, dat ik erg veel moeite had een goed nummer te bedenken op 'Take Five', met z'n 5 kwarts maat.
Kort daarop werd ook muziek van bijv Barry White gebruikt , en toen ik meer dan 3 uur per avond 5 dagen in de week 'jazzgym' gaf, gebruikte ik ook muziek van Elton John, Tom Jones, en andere top 40 muziek uit die tijd, die wat makkelijker in het gehoor lag dan jazz. Maar dit lag beslist aan de basis van het jazzballet, met als duidelijke illustratie West Side Story.