Waneer is er sprake van free bal bij snooker

Waneer mag je je tegenstander opnieuw laten spelen en waneer niet als die op snooker staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
14.9K

Het beste antwoord

Een free ball, is dat je na een fout van je tegenstander niet direct een 'goede' bal kunt spelen. Je ligt dus in feite snooker.
Je mag dan elke bal nomineren als zijnde de kleur die je zou moeten spelen. Ook voor de punt(en) van de bal die je zou moeten spelen.
Als je die bal 'pot', dan komt hij terug.

Een bal ligt als zijnde freeball, als de witte bal snooker ligt tov de andere bal. Dat wil zeggen dat die andere bal niet links of rechts te raken is.
Het 'pak' is dus een cluster van rode ballen, hierbij geldt niet links van de meest linkse bal en niet rechts van de meest rechtse bal.

De ander maakt een fout als hij de witte wegspeelt, een verkeerde bal raakt of pot, hij niets raakt, of ketst of jumpt.

Kortom als de ander een fout maakt, en je ligt dan snooker, op bijvoorbeeld alle rooien, dan mag je een willekeurige kleur domineren. Die bal wordt dan 1 punt waard en komt terug op zijn plaats wanneer hij gepot wordt. De volgende bal is dan automatisch een kleur.

Het enige wat je niet mag doen, is de bal opnieuw snooker leggen achter dezelfde nominatie bal.

Via de extra freeball regel is het mogelijk om ipv 147 als maximum mogelijke break te maken, een 155.

Toegevoegd na 2 minuten:
O, als de ander een fout maakt, heb jij altijd de keuze om hem nog een keer te laten spelen.
Hier gelden geen restricties voor.

Zowel de freeball regel als het opnieuw laten spelen is ongeacht het aantal punten, dus ook niet als iemand snookers nodig heeft om te kunnen winnen.
Dat is anders voor de 'miss' regel. Er kan geen miss gegeven worden wanneer iemand snookers heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als ik een freeball krijg doordat de andere een rode gemist heeft en de witte daardoor snooker komt te liggen, mag ik de andere dan laten spelen vanuit de gesnookerde positie?