Bobby Fischer gaat door voor het grootste schaaktalent ooit. Waarom zocht hij asiel in Japan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Er was een vrouw in het spel, de Japanse Miyoko Watai. Zij is een keer schaakkampioen van Japan geweest bij de vrouwen, en de laatste jaren was zij voorzitster van de Japanse schaakbond. Zij moet Fischer al in de jaren zeventig hebben ontmoet en ze zouden sinds 2000 samenwonen. Volgens Neil Tweedie, verslaggever van The Daily Telegraph, waren de twee ook getrouwd. Het is niet bekend of het huwelijk rechtsgeldig was, aangezien Fischer tijdens de voltrekking in Japan niet over een erkend paspoort beschikte.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Fischer wordt in Amerika gezocht wegens schending van een embargo tegen Joegoslavië.
Hij speelde in 1992 ondanks internationale afspraken een schaakwedstrijd in Joegoslavië tegen zijn Russische rivaal Boris Spassky.
Na zijn beruchte schaakpartij in Joegoslavië in 1992, verdween Fischer van het wereldtoneel, met in zijn zak de drie miljoen dollar prijzengeld die hij had gewonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fischer heeft een vn-sanctie tegen voormalig joegeslavie gebroken. hiervoor was een arrestatiebevel uitgevaardigd door de vs. na het betreffende schaakspel is hij niet meer in de vs geweest.
en gaf hij zich af tegen de vs.
z'n hele leven is het een eigenzinnig figuur geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie bovenstaande antwoorden omdat hij 12 jaar op de vlucht was voor de vs.

IJsland hielp hem later door japan te verlaten met een visum.

Laatste nieuws wat ik hoorde is: Dat hij in het geheim aan een nieuwe schaakklok aan het werken was in IJsland maar nooit kan afmaken wegens nierfalen.
zie link.

Toegevoegd na 2 minuten:
edit: ook omdat japan en de VS niet echt vrienden zijn. zie geschiedenis tussen japan en de VS dat zegt genoeg.