Hoe komt het dat nadat ik heb hardgelopen, ik ammoniak ruik, terwijl mensen om mij heen dat niet kunnen ruiken????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen om je heen ruiken het wel, maar willen het uit beleefdheid niet tegen je zeggen...

Het beste antwoord

Zie de link, fijne uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha! Ik heb een artikel gevonden waarin wordt uitgelegd waarom zweet naar ammoniak kan ruiken, zie bron. Wil het wel proberen samen te vatten, maar het is waarschijnlijk handiger als je het zelf leest.

Waarom andere mensen het niet ruiken bij je, kan ik niet meteen uitleggen. Misschien dat de ammoniaklucht net als blauwzuur (amandelgeur) niet door iedereen even goed wordt waargenomen. Maar daar heb ik nog niets over gevonden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Updateje: het komt nauwelijks voor dat mensen ammoniak niet kunnen ruiken. Naar aanleiding van wat ik er net over gelezen heb, heb ik twee verklaringen voor dat anderen het niet ruiken. Ik zeg er maar bij: ik weet er te weinig van om het zeker te weten :)

Eerste verklaring is een verschil in temperatuur: ammoniak heeft bij kamertemperatuur die karakteristieke geur. Als je net hebt hardgelopen, zorgt jouw lichaamswarmte ervoor dat de lucht vlak om jou heen net wat warmer is, waardoor jij de ammoniak wel ruikt en omstanders niet. Ik vind het zelf niet echt plausibel, maar je kunt het testen door mensen echt dichtbij je te laten ruiken.

Tweede verklaring die ik kan bedenken is dat de concentratie ammoniak zo laag is, dat je het langer moet inademen om geurreceptoren te prikkelen en het te ruiken. Even sniffen is dan niet genoeg om de ammoniaklucht te herkennen. Ik denk eigenlijk dat dat het is!

Enniewee, je weet inmiddels waar het vandaan komt en dat het niets verontrustends is, dus dat scheelt alweer een hoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai!!
Mijn health check specialist heeft mij ooit eens uitgelegd dat dat met vetverbranding te maken heeft. Alleen heb jij waarschijnlijk net als ik een erg laag vetpercentage. Als je veel energie verbruikt kan het zo zijn dat je je spieren gaat verbranden! En dan ga je dus ammoniak ruiken. Gevaarlijk! Op dat punt moet je dus beslist stoppen met het verbruiken van energie.