Waarom zijn vechtsporten nog steeds toegestaan?

Uiteindelijk is het toch mishandeling als men een ander persoon slaat, en dat is toch strafbaar? Maar waarom worden vechtsporten nog steeds in deze tijd toegestaan?

2 jaar geleden
in: Sport
2.9K
Edraket
2 jaar geleden
Omdat we nog in een vrij land leven.
ItisILeClerc
2 jaar geleden
Omdat van mishandeling geen sprake is.

Antwoorden (1)

Vechtsporten behelzen veel meer dan iemand slaan. Het gaat om het leren van het eigen lichaam en de mogelijkheden die dat biedt. Daarbij geeft het mensen zelfvertrouwen en maakt het mensen o.h.a. rustiger en kalmer. Zeker in situaties die mogelijk kunnen escaleren.

Daarbij zijn er op de mat (of ring, etc, afhankelijk wat je doet) wel zeer strenge regels die je zowel tijdens als buiten de les moet hanteren. Het overtreden van deze regels kan disciplinaire maatregelen tot gevolg hebben.

Het toestaan van de sporten is heel simpel. Je kan het niet verbieden. Ook zonder kennis van vechtsporten kan je iemand slaan.
Mijn persoonlijke ervaring (ik heb een aantal vechtsporten/kunsten mogen beoefenen) is dat de meeste mensen die wat verder komen met deze tak van sport o.h.a. rustig zijn en ook weten wanneer je niet moet of wil vechten. Er zijn altijd uitzonderingen, maar het gros vormt geen probleem. Voor de uitzonderingen hebben we het strafrecht.

Je kan het ook op een andere manier vergelijken. Waarom verbieden we geen scheppen? Je kan er iemand mee slaan en (om het even overdreven te stellen) bijna elk lijk wordt ook met een schep begraven. Dat is illegaal, waarom verbieden we geen scheppen?
Ook hier geldt dat het voorwerp (of buiten de analogie, be beoefenaar van de vechtsport) het probleem niet is. Maar wanneer het wel een probleem wordt, hebben we een rechtssysteem wat dat kan opvangen.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag niet begrijpt, of laat ik zeggen ik vat hem anders op en kan nog geen goed antwoord vormen. Ik denk dat de vrager hier mee zit: Kijk naar een aantal sporten die verboden zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Illegal_sports
Dat zijn sporten die verboden zijn omdat de acties (juridusche feiten) binnen die sport sowieso ook verboden zijn. Misschien handig te kijken naar straatraces vs circuitraces.
Op de openbare weg mag het niet, vanwege de wegenverkeerswet.
Op een afgesloten circuit geen probleem want daar geldt de WVW niet.
Dus de vraag "Waarom zijn circuitraces niet illegaal?" zou je zo simpel kunnen beantwoorden.
Max Verstappen doet mee aan straatrace en rijdt met 300 km/u over de snelweg. illegaal want WvW.
M.V., doet mee aan de F1 en rijdt met 300 km/u over een circuit. legaal want WvW niet van toepassing.
LeonardN
2 jaar geleden
Wel nu stel je een vechtsport voor tijdens een wedstrijd. Neem een MMA-wedstrijd.
Als de een de ander nu op zijn neus slaat is er niks aan de hand.
Na afloop lopen de heren elkaar tegen het lijf. Ze besluiten beiden dat ze nog niet uitgevochten zijn.
Als de ander de een NU op zijn neus slaat, en een politie-agent loopt voorbij, zal deze de heren gemanen uit elkaar te gaan, en kan de ander de een opeens aanklagen vanwege mishandeling. Kortgezegd: Wat is er juridisch anders aan een klap op het hoofd tijdens een handgemeen op straat, en diezelfde klap tijdens een vechtsportwedstrijd?
Het zal iets met wederzijdse instemming te maken hebben. https://www.ad.nl/binnenland/in-tiel-worden-vechtpartijen-op-straat-georganiseerd-iedereen-mag-meedoen~a555a9a8/
Mag weer niet. Maar in de context van een vechtsport mag het opeens wel.
Waar zit em et verschil? Geen commentaar op je huidig antwoord, maar even waarom ik dacht dat het best een aardige vraag is.
LeonardN
2 jaar geleden
min niet van mij
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Als je geslagen wordt, kan je beslisse wel of geen aangifte te doen. Met klappen uitgedeeld in een wedstrijd wordt er o.h.a. geen aangifte gedaan. Dan wordt het ook niet vervolgd.
Daarbij zijn er zat vechtsporten/kunsten waarbij je niet iemand fysiek slaat (judo, jiu jitsu, nin-jitsu, aikido, wushu, etc). Karate e.d. ook niet tenzij je een full contact variant daarvan beoefent.
Ik denk dus dat het voornaamste verschil het zit dat er geen aangifte gedaan wordt, maar zeker ook dat als er wel aangifte gedaan wordt dat er idd wederzijds toestemming wordt verleend. Ter info, ik kreeg les van een oud commando en die gaf altijd aan voorzichtig te zijn. Als je als beoefenaar in een gevecht raakt en je gebruikt hetgeen je geleerd hebt, dat je daardoor zwaarder gestraft kan worden omdat je zou weten wat je deed (in geval van letsel bij de ander). Ik weet alleen niet of dat ook daadwerkelijk waar is.