Geldt het dopinggevaar voor iedere sport?

Het is bekend dat sommige sporters doping of pepstof gebruiken om hun sportprestaties te verhogen. Zijn er bepaalde middelen die zich goed lenen voor bepaalde sporten en kan het dan ook zijn dat het dopinggevaar dus per sport verschilt?

3 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Jazeker! Bij zwaar lichamelijke sporten kun je al een onderscheid maken in kortdurende spierkracht (bv kogelstoten) terwijl bij andere sporten zoals een marathon, het meer aankomt op uithoudingsvermogen. Explosief vs uithoudingsvermogen. Je hebt ook mengvormen, zoals boksen. Bloeddoping bv heeft derhalve geen zin bij explosieve sporten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
???
Amfetaminen blijken vooral bij korte, explosieve inspanningen een prestatiebevorderend effect te hebben.
https://www.ntvg.nl/artikelen/gebruik-van-geneesmiddelen-voor-het-verbeteren-van-sportprestaties/volledig
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Simon: correct