Is 9 kilo dumbell genoeg om veel spiermassa te kweken?

Ik ben 16 jaar en Ik train al anderhalf jaar met een 5 kilo dumbell er is wel verbetering gekomen maar het komt er niet meer bij dus heb ik een verstelbare dumbel gekocht die tot max 15 kilo kan maar met hoeveel kilo moet ik trainen om snel spiermassa bij mijn armen te krijgen en hoeveel keer moet ik dat doen in een week. Ik weet trouwens wel dat je met een goed dieet snel spier massa krijgt maar ik ben nog maar 16 dus ik wil gewoon mijn eigen eten etenl ik kan wel bijv. Wat meer eieren eten als normaal voor eiwitten

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Sport
1.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Kijk eens op de forums van www.fit.nl
Ik weet dat hier tips staan over aantal herhalingen die je moet doen.
tinus1969
3 jaar geleden
Sommige mensen krijgen nou eenmaal niet snel meer spiermassa. Dat is deels ook een kwestie van aanleg.

Antwoorden (1)

Dat hangt helemaal af van de conditie die je al hebt opgebouwd.
Het kan best zijn, dat de 9 kilo voor jou nog te veel is. Je doet er verstandig aan om het langzaam op te bouwen.
De frequentie van de oefeningen is veel belangrijker dan het gewicht. Je kunt het beste gewicht zelf als volgt uitzoeken. Neen een dumbell van b.v. 10 kg en doe daarmee een biceps-oefening van drie series van 10 keer. Als dat te zwaar is rust dan uit en doe met de andere arm dezelfde oefening met een dumbell van 8 kg. Ga zo door tot te een gewicht hebt gevonden dat je de oefening NET aankunt. Voor de trainingen moet je dan een dumbell nemen welke 80% van het gewicht is dat je maximaal aankunt.
Kan je dus drie series van 10 doen met b.v 8 kilo, doe dan twee weken de oefeningen met een dumbell van 6 kilo. Als je maximaal 10 kilo hebt aangekunt oefen je twee weke met 8 kilo. De herhalingen (frequentie) zijn veel belangrijker dan het gewicht. Na twee weken ga je het gewicht verhogen.