Wat kan ik doen tegen mijn lichaamsvet?

Ik sport sinds 15 januari 2015. 1 jaar lang sportte ik 6 dagen in de week voor anderhalf uur. Dat was een tijd dat ik een goed betaalde baan had. Na een jaar ging alles onderste boven. Ik verloor mijn baan, verloor mijn gympartner, ik at ongezond en was depri. In de zomer 2016 ging ik weer vol tegen aan en kwam achter in maart 2017 dat ik Multiple Sclerose kreeg.

Sinds 2017 ben ik dus iedere dag, super vermoeid, kracht weg, conditie weg, hoop voor het leven ook weg. Ondanks alles probeerde ik naar de sportschool te gaan, met heftig, echt extreem heftige moeite. van 6 dagen, naar 4, van 4 dagen naar 3, en nu is het soms 2x in de week, en soms 3. Ligt allemaal aan hoe ik me voel op de ene dag. Toen ik begon met fitness woog 95 kilo met een BF van 35% en na 1 jaar woog ik 83 met een BF 23%. En nu weeg ik 3 jaar lang tussen 87 en 90 KG met een BF van 30% ongeveer en het gaat niet lager.
Mijn motivatie is zo weg, dat ik helemaal niks meer wil doen in de sportschool. 5 jaar lang sporten en niet eens m'n droom gewicht + body fat behaald.

Ik ben naar een dietiste geweest en die meld dat ik gezond eet, genoeg eet niets aan te merken valt behalve dat ik meer groente moet eten. Gedaan, 0 verandering in BF + lichaamsgewicht.

Bewegen doe ik heel minimaal omdat ik echt echt echt moe ben door m'n MS. lopen gaat vaak moeilijk, soms gevallen, en als ik teveel ga doen op een dag word ik duizelig en voel ik me niet goed.
Wat kan ik doen om mijn kilo's en bodyfat te verminderen..?

4 jaar geleden
in: Sport
2.5K
Ritsuka
4 jaar geleden
Vraag je af of dit een realistisch doel is met jouw gezondheid. Ik ben bang dat je je lichaam echt sloopt als je laag in vetpercentage wilt gaan zitten.
Odynni
4 jaar geleden
Dankjewel Ritsuka,
Ik was al hier bang voor. Maar het is toch wel normaal voor een persoon algemeen om onder de 20 te zitten? Want mijn doel is 15 % BF te hebben
Thecis
4 jaar geleden
De normaal bij mannen ligt op 18-25%
https://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage#Typical_body_fat_amounts Als je zit op 23%, ben je gewoon heel netjes bezig. Het kan wellicht niet stroken met de ideaal die je graag zou willen, maar het valt gewoon binnen gemiddeld. Onder de 20% voor mannen zit aan de onderkant van het gemiddelde en in die zin in zijn algemeenheid niet normaal (bij de gemiddelde mens). Voor mensen die intensief fitness doen, is de norm 14-18%. Maar ook dat is niet voor iedereen weg gelegd.
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom wil je zo laag BF hebben?
Hoe oud ben je?
Odynni
4 jaar geleden
Ik word 9 feb 25 jaar. En ik wil een laag BF omdat ik me goed wil voelen als ik in m'n kleding zit en natuurlijk omdat het gezonder is dan een body fat van 30%

Antwoorden (1)

Gezien je ziekte zal je op eigen initiatief moeilijk iets kunnen ondernemen.
Het zal erg moeilijk zijn zelf iets gezonds te bedenken om te bereiken wat je hier aangeeft. Het is juist verstandig dit voor te leggen aan de HUISARTS en eventueel de SPECIALIST. Er zijn diverse therapieën en medicijnen en juist enkele van de medicijnen kunnen jouw wensen tegenwerken. Zou je corticosteroïden gebruiken, dan werkt dat niet mee om af te vallen. Overleg dus met de artsen en neem eventueel contact op met de MS-vereniging.