Hoeveel heeft iemand , die verdedigingsport goed beheerst, hier in een straatgevecht nou echt aan?

Gisteren kreeg ik ruzie op de snelweg. De man stapte uit en was uit op ruzie. Hij gaf aan dat hij gevorderd in zowel Krav Maga als in Muay Thai is.

Ik heb gelukkig hem wat kunnen temperen en hij reed weg. Ik vraag mij , puur theoretisch, echter af wat er zou zijn gebeurd als ik het niet kon oplossen. In hoeverre is iemand die bv goed is in deze sporten daadwerkelijk in het voordeel tijdens een straatgevecht?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Sport
2.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Daar is moeilijk een antwoord op te geven. Het zal altijd een voordeel geven boven schaken.
Ook zal de specifiek vechtsport van invloed zijn. MMA, zal gok ik het meest hulpzaam zijn en tai chi (en dan vooral de non-touch varianten) het minst.
https://www.youtube.com/watch?v=dOOh2J1b3lQ
Krav maga en Muay Thai zullen in mijn opinie toch een behoorlijke invloed kunnen hebben.
Mensen die niet alleen trainen maar ook werkelijk in de ring stappen zullen beter kunnen incasseren, harder kunnen slaan en trappen, beter kunnen anticiperen. En dan nog bepaalde klemmen en dergelijke kennen. Enige wat natuurlijk niet zo goed te reguleren is, is gewichtsklasse. Daarbij kan een niet vechtsporter natuurlijk een deel voordeel weghalen bij een vechtsporter.
Antoni
4 jaar geleden
Ik zou de man waarschijnlijk niet eens hebben verstaan... Iemand kan alleen indruk maken met deze namen van sporten als de toehoorder weet wat hij bedoelt.
paulus811
4 jaar geleden
Dus er ontstaat ruzie, op een SNELWEG notabene, jullie stappen allebei uit en de ander geeft eerst een lijstje met vechtsporten die hij allemaal beheerst voordat het gevecht begint? Dat is wel een hele aparte situatie! Waarom ben je uberhaupt gestopt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als iemand een lijst namen van wat hij allemaal kan opnoemt is hij bang/onzeker en wil indruk maken. Straatvechten houdt in dat je alles gebruikt wat je voorhanden hebt.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Volgende keer, niet stoppen. Dan ben jij in het voordeel. - Ten eerste: Je bent niet strafbaar (bij stoppen en uitstappen om ruzie te maken op de snelweg ben je wel strafbaar)
- Ten tweede: Je zit veilig
- Ten derde: Je kan vluchten
- Ten vierde: Met een auto ben je altijd in het voordeel tegen een persoon, kan hij nog zo goed vechten, maar tegen een auto legt hij het af...(deze optie raad ik echter niet aan, of je moet er noodweerexces van kunnen maken)

Antwoorden (2)

Omdat op de vraag "hoeveel" iemand er aan heeft geen zinnig antwoord te geven is (althans niet in mijn ogen), zal ik proberen te beantwoorden op welke manieren iemand er iets aan heeft.

-training, training, training, als je jaren lang traint zal je beter in iets worden, je zal harder en sneller kun schoppen en slaan. Vooral een bokser wil je niet tegen je hebben.
-incasseringsvermogen, zeker als je veel spart of werkelijk in de ring stapt zal je beter een klap op kunnen vangen en om kunnen gaan met de pijn
-adrenalinegewenning, als je nooit vecht zal je je wellicht geen raad weten met de adrenaline
-leren ontwijken en blocken van inkomende slagen en trappen
-kennen van grepen, en andere trucs

Natuurlijk is er geen getal zomaar te geven, vooral omdat elke sport anders is en sommige heel beperkt zijn door de regelgeving en daardoor niet op een straatgevecht lijken. Daarnaast is er een groot verschil hoe goed de sporter weer is en hoelang en hoevaak deze traint. Een MMA vechter wint het doorgaans van een Tai chi-beoefenaar. En dan zijn er nog de variabelen als gewicht en lengte.
===

Best wel wat, zou je dus kunnen zeggen.
Toegevoegd op 06 mei 2019 00:33: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
krav maga heeft overigens wellicht nog meer toepassing, omdat het juist traint zonder regels
https://www.youtube.com/watch?v=OytmS4KCoEw
Of iemand er echt voordeel aan heeft, merk je natuurlijk pas als het op een gevecht aankomt. dan blijkt pas of iemand deze technieken ook beheerst en kan toepassen in een echt gevecht ipv een training of een wedstrijd (waar het gaat om punten, en met een scheidsrechter...). En als iemand dit soort nadrukkelijk zegt, kan het ook een vorm van opschepperij/indruk maken zijn.

Krav maga (de originele versie althans) is een gevechtstechniek ontwikkeld in de jaren 30 door bedreigde joden en uitontwikkeld door het IDF. Het is gericht op het snel en meedogenloos uitschakelen van de tegenstander. Dus iemand die hier goed in is getraind, heeft inderdaad een fors voordeel.
Toegevoegd op 06 mei 2019 09:38: bron