Is een kermisattractie onveiliger dan een in een pretpark?

Ik ga ervan uit dat dat niet zo is.. toch?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
3.4K

Het beste antwoord

Een kermisattractie wordt gekeurd als deze ontworpen is (typegoedkeuring) en vervolgens is er een periodieke keuring om de veiligheid te keuren.

Een attractie in een pretpark wordt ontworpen en moet aan alle geldende veiligheidseisen voldoen. Verder moeten ook deze attracties periodiek gekeurd worden.

Een kermisattractie wordt vele malem opgebouwd en wordt niet elke keer gekeurd nadat deze opgebouwd is. Het kan dus gebeuren dan een bout vergeten aan te draaien is bijvoorbeeld. Een professionele standhouder zal altijd de gehele attractie controleren alvorens dee in gebruike te nemen, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren. Een attractie in een park wordt maar een keer opgebouwd. Ook hier kan iets foutgaan door slijtage of een zwak onderdeel.

De type fouten zijn van verschillende aard, het lijkt alsof een kermisattractie onveiliger is door de tijdelijke aard van de attractie, maar dit hoeft helemaal niet waar te zijn. de kermisattracties hebben een hoge veiligheidsmarge (soms tot wel 700% overdimensionering) om menselijke fouten zoveel mogelijk uit te sluiten.

Kortom, de ene soort hoeft niet onveiliger te zijn dan de andere. Het is een kwestie van controle en kwaliteitsbewaking.

Toegevoegd op 21-04-2009 22:50:57
Wat misschien niet helemaal duidelijk is overgekomen is dat bij het ontwerpen van een vaste constructie zoals in een pretpark er gewoon aan de normen voor constructies moet worden voldaan, de NEN normen, en relevante veiligheidseisen.

Voor kermisattracties zal er een ontwerp gemaakt worden en dit ontwerp wordt gekeurd, waarna er een typegoedkeuring verleend wordt. De fabrikant mag dan vervolgens meerdere exemplaren van dit type produceren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat de veiligheidseisen hetzelfde zijn. En toch.....
Een kermis attractie is een vrij anonieme attractie. Als er wat fout gaat lees je dat in de krant en je gaat vrolijk weer naar de volgende kermis.
Als er echter zoiets op een pretpark gebeurd (denk aan efteling, six flags, helledoorn, enz) Dat gaat ten koste van de naam van het hele park. Ik denk dus dat een beetje pretpark de lat nog wat hoger ligt dan de eigenaar van de kermis attractie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn gevoel zegt me dat een attractie die eenmaal is opgebouwd , onderhouden en verbeterd is, veiliger is dan een attractie steeds afgebroken en opgebouwd wordt. De wet van de grote getallen zegt dat je bij elke keer opbouwen iets kan vergeten, vaker opbouwen is een grotere kans dat er iets kan gebeuren