Klopt het dat je onderwater sneller zwemt dan boven water?

Hallo ik had een aantal vragen waaronder dus.
1. Klopt het dat je onderwater sneller zwemt dan boven water?
2. Welke zwemslag is het meest efficiënt onderwater qua snelheid, afstand en energieverbruik / zuurstofverbruik?
3. Hoe diep kan een mens duiken zonder duikeruitrusting?
dus zonder zuurstofflessen, duikbril en flippers.

5 jaar geleden
in: Sport
5.2K
LeonardN
5 jaar geleden
3. Hoe diep kan een mens duiken zonder duikeruitrusting?
dus zonder zuurstofflessen, duikbril en flippers Bedoel je wat is het huidige record?, of fysiek gezien, dus een theoretisch getal?

Antwoorden (1)

1. Ja dat klopt, bij wijze van stunt heeft een student die zwemwedstrijden zwom een keer het wereldrecord "gebroken" door volledig onder water te zwemmen. Ik schrijf gebroken met aanhalingstekens omdat hij gediskwalificeerd werd, het is namelijk verboden om langer dan een aantal meter onderwater te blijven. Juist omdat je dan een wedstrijdje onderwaterzwemmen zou creëren.

2. Een soort vlinderslag zonder je handen te bewegen, je steek je handen vooruit. Althans dat doet men nu.

3. 244 meter (beetje afhankelijk welke regelset je neemt voor de andere regels) https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijduiken#Records
ONDER WATER ZWEM JE SNELLER
Heb je wel eens naar wedstrijden van Jérémy Stravius of Michael Phelps gekeken, dan ben je het met me eens dat dit verschil niet eens zo klein is, maar zelfs heel gemakkelijk is vast te stellen!

Sommige zwemmers hebben het al ervaren, vele trainers hebben het vastgesteld en talrijke wetenschappers hebben het verder onderzocht. Vandaar dat het onderwaterzwemmen bijna geen geheimen meer kent. Het staat dus als een paal boven water: onder water zwem je sneller dan aan de oppervlakte.

Ter vergelijking: een goed uitgevoerde afzet onder water is sneller dan de topsnelheid die een crawlzwemmer op 50 meter haalt! Aangezien crawl de snelste is van de vier zwemslagen, kun je je wel inbeelden wat het grote voordeel is van een efficiënte afzet onder water, als je hem weldoordacht gebruikt.

Maar hoe verklaar je die snelheid onder water ?

Ten eerste word je minder afgeremd als je dieper zwemt . Zo kun je sneller zwemmen met gematigde inspanningen. In het water wordt je lichaam immers onderworpen aan verschillende afremmende krachten.

De eerste hangt samen met de wrijving van het water op het lichaam. Die wrijving wordt vooral gecreëerd door de zwembewegingen (aan de oppervlakte), waardoor het lichaam van een zwemmer in contact komt met een groter wateroppervlak.

Het tweede obstakel in een wateromgeving is de “drukweerstand”. Die kunnen we in verband brengen met de hydrodynamica. Omdat water een veel hogere dichtheid heeft dan lucht, heeft het ook een weerstand die 1000 maal groter is dan die van lucht. Bij het afzetten onder water kan een zwemmer dankzij zijn positie de watermassa gemakkelijker doorklieven. Daardoor kan hij efficiënter door het water glijden dan aan de oppervlakte.

De laatste (maar niet de minste) rem is de golfweerstand.
5 jaar geleden
VGraaf
5 jaar geleden
Ja ik bedoel fysiek gezien.