Wat moet je eigenlijk kunnen om je D-diploma zwemmen te behalen?

Als kind ging ik al jong naar zwemles. a,b,c heb ik bij elkaar gezwommen voor de lagere school. Ik mocht " af" voor mijn D, toen gingen we op vakantie. Nooit meer aan gedacht. Nu had ik het met vrienden over zwemmen en zwemles ( ben nu 50 )en ik weet eigenlijk niet eens meer wat je voor " D " moest doen.
Zijn de zwemdiploma's eigenlijk nog het zelfde? Of zijn er nieuwe regels ?
Deze vraag is vast al eens gesteld, maar ik heb in ' zoeken' niet gevonden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Sport
20K

Antwoorden (2)

Er is wel een en ander veranderd.
Het D-diploma zwemmen is er niet meer. A B en C zijn er en nieuwe regels:

Zwemdiploma's A, B en C #het zwem ABC# kan je tegenwoordig halen, met deze ben je 'Zwemveilig'. Hierna kan je de zwemvaardigheid nog verder vergroten met de Zwemvaardigheidsdiploma's I II en III . Wordt aangeraden voor jonge kinderen.

"De Nationale Raad Zwemveiligheid heeft ieder niveau van zwemvaardigheid gekoppeld aan een diploma van het Zwem-ABC. Je voldoet pas aan de Nationale Norm Zwemveiligheid als je het volledige Zwem-ABC op zak hebt. De Zwemdiploma’s A en B zijn tussenstappen naar het complete Zwem-ABC. Deze niveaus sluiten aan op de Nederlandse infrastructuur van zwemwater waar volwassenen en kinderen zwemmen:
• Zwemdiploma A: je beheerst vaardigheden voor een zwembad zonder attracties.
• Zwemdiploma B: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en een stroomversnelling.
• Zwemdiploma C: je beheerst vaardigheden voor een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met dit diploma voldoe je aan de Nationale Norm Zwemveiligheid."
Zie bron voor details.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.denekkerman.nl/zwemdiploma-kiest-u-maar/
http://www.zwemlesspecialist.nl/zwemles-voor-kinderen/geschiedenis-zwemonderwijs/
Meer heb ik nog niet gevonden, er staat vaak : vroeger A,B,C,D,E en F (zonder verdere informatie), maar nu niet meer...etc.
ronron1212
5 jaar geleden
Heb nog nooit gehoord van een d diploma
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ronron, is na onze tijd :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je, sorry voor mijn late reactie.
Er is dus gewoon het een en ander veranderd, het is ook wel lang geleden ;)
Met kleding - lange broek met zakken, shirt met lange mouwen, sokken, waterschoenen, trui:
1. Met een kopsprong te water gaan en (zonder boven te komen) 9 meter door een verticaal hangend gat zwemmen. Gevolgd door 50 meter schoolslag tijdens de schoolslag met een hoekduik naar de bodem zwemmen en door een rechtopstaande hoepel gaan, 1 keer op een mat klimmen en direct onder de mat door duiken. Afsluitend 50 meter rugslag tijdens deze rugslag 1 keer gehurkt ronddraaien.
2. Met een voetsprong te water gaan, schoenen en broek uittrekken en 30 seconden drijven met behulp van de broek.
En nog een flink aantal oefeningen in badkleding, zie de link.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geen min van mij, lees mijn bron even.
https://www.zwembadsafari.nl/het-zwem-abc/diplomaeisen
teusvh
5 jaar geleden
Haha, ik had dus ergens een D-diploma gevonden.
Niet meer en niet minder.