bij kickboksen zie ik wazig en heb moeite met ademhalen kan ik ervoor zorgen dat dat weg gaat?

als ik ga kickboksen zie ik wazig en heb dan moeite met ademhalen, dan moet ik ook bijna hyperventileren. hoe zorg ik ervoor dat dat stopt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
Eet en drink je wel genoeg?
Computoon
6 jaar geleden
Stoppen met die sport...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lijkt me reden genoeg om eens met je huisarts contact op te nemen, dit is niet normaal
Cryofiel
6 jaar geleden
Je beschrijft het hyperventileren als een gevolg. Maar het zou best eens de onderliggende oorzaak kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
normaal gesproken heb ik dit niet, maar nu ik bij een andere sportschool had geraind kreeg ik het dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien heb je nog niet genoeg conditie om het vol te houden? Langzaam trainen, rust nemen, voldoende water drinken en goed eten/snack tussendoor.

Het beste antwoord

Ga eens op zoek naar de oorzaak. Ben je te gespannen, en ga je daardoor op een rare manier ademhalen - waardoor je dus in feite je eigen probleem creëert? Of heb je een luchtwegprobleem dat je ademhaling dwarszit?

Misschien gebruik je gewoon niet de juiste ademtechniek, zonder dat dat met spannin te maken heeft.

Ik raad een bezoek aan de huisarts aan. Die kan kijken of er geen luchtwegproblemen zijn. Zijn die er, dan kan hij die misschien oplossen, of anders in ieder geval tips geven om er zo goed mogelijk mee om te gaan.

Zijn er geen luchtwegproblemen, dan kun je je laten testen op hyperventilatie. Hyperventilatie zorgt voor de effecten die jij beschrijft: juist dóór het hyperventileren krijg je het gevoel dat je ademhalingsproblemen hebt (en daardoor ga je weer meer hyperventileren waardoor het probleem zichzelf in stand houdt), en van hyperventileren ga je wazig zien en kun je ook je coördinatie verliezen.

Mocht blijken dat je de neiging tot hyperventilatie hebt, dan zijn er therapieën om daarvan af te komen. Ook hier geldt dat de huisarts je kan helpen.

Cryofiel