Is dansen slecht voor je/ kan je dansen met osteogenesis imperfecta type 1a?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sport
Erna55
6 jaar geleden
Heb je dit al met de specialist besproken ?

Antwoorden (1)

Osteogenesis Imperfecta is een zeldzame, aangeboren en erfelijke bindweefselaandoening. Type I komt het meest voor en is de mildste vorm; het (normale) collageen is verminderd aanwezig. Het meest opvallende kernmerk van de aandoening is de grote breekbaarheid van de botten. De gevolgen zijn heel divers en verschillen in ernst per persoon en per levensfase en niet iedereen heeft dezelfde symptomen. Het is dus niet zomaar te zeggen of dansen voor jou is aan te raden.

Er kan sprake zijn van kromgroeien en gewrichten die overbewegelijk zijn. De krachten die op de botten en gewrichten komen bij dansen kunnen extra vervorming en slijtage veroorzaken; daarnaast kan de kans om te vallen groter zijn. Of dansen verstandig is hangt een beetje af van het soort dansen, de mate waarin je collageen is verminderd en je lichaamsgewicht. Je kunt deze vraag het beste bespreken met de behandelend specialist. Er zijn in Nederland twee ziekenhuizen die gespecialiseerd zijn in OI: het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht en de Isala Klinieken in Zwolle.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, zelf heb ik type 1a en heb ik dus niet veel last van mijn gewrichten, dat is meer bij type 1b. Ik zal de eerstvolgende keer dat ik een afspraak heb met mijn arts in het WKZ deze zelfde vraag stellen :)