zijn er nog wel amateursporters bij Olympische spelen?

Er zijn professionele tennissers en wielrenners en misschien nog andere profs daarom vraag zijn er nog amateurs aanwezig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
5.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De regel dat alleen amateurs mee mogen doen aan de spelen is al decennia geleden veranderd. Er zullen in bepaalde zin vast amateurs meedoen of semi-profs, maar er is geen regel en net zo min een classificatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Amateur_sports#Present_day Mooiste voorbeeld zijn sporters die door de staat gefinancierd werden, maar niet per se betaald. Ze kregen dus alle faciliteiten om te leven en te trainen. Maar kregen geen cent. Ben je dan amateur of prof?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.sbnation.com/2016/8/10/12424182/2016-olympics-rio-boxing-pro-amateur Ook bij boxen worden nu pro's toegelaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met kleiduivenschieten en boogschieten word je niet echt rijk...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ff heb daar een vraag van gemaakt: http://www.startpagina.nl/v/sport-spel-recreatie/sporten/overig/vraag/596264/topsporter-oninteressant-geachte-olympische-sport

Antwoorden (2)

Ja onder andere bij het boxen. Ondanks dat er nu professionals worden toegelaten, zijn er nog steeds amateurs te vinden.

http://www.sbnation.com/2016/8/10/12424182/2016-olympics-rio-boxing-pro-amateur

Toegevoegd na 21 minuten:
In principe is het boxen zoals op de OS het amateurboxen. Je zou dus zelfs kunnen zeggen dat er nog een amateursport meedoet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@von67, als je bedoelt:
“zijn er nog sporten waarin alléén amateurs mee mógen doen aan de Olympische zomerspelen?” dan is het antwoord: "Neen, die sporten zijn er voor het eerst vanaf de Olympische Zomerspelen 2016 niet meer.
Sedert de olympische spelen van Rio de Janeiro mogen bij elke sport professionals mee doen. De internationale boksbond voor amateurs, de AIBA, heeft op 1 juni 2013 ingestemd met het voorstel om bij de Olympische zomerspelen in Rio de Janeiro ook professionele boksers toe te laten.
http://www.nu.nl/sport-overig/4271079/rio-professionele-boksers-olympische-spelen.html

Is de vraag: “doen er nog echte amateurs mee aan de Olympische spelen?” dan is het antwoord: “Dat is niet meer na te gaan”. Sedert dit jaar vormt de status van de deelnemer geen beperking meer voor deelname.

Voor Nederland doen alleen Topsporters mee die voldoen aan de Internationale eisen die formeel door het IOC moeten zijn goedgekeurd. In Nederland wordt de status topsporter verleend door het NOC*NSF. En op basis hiervan krijgt de sporter een vergoeding. Het NOC*NSF en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport streven ernaar dat topsporters minstens een inkomen hebben tussen het minimum loon en modaal loon, zodat zij een fulltime topsportprogramma uit kunnen voeren. Door het verkrijgen van een stipendium, kostenvergoeding en Topsportspaarregeling valt een Topsporter niet meer onder het begrip “amateur”.

Of er bij de andere landen deelnemers zijn die recht hebben op het predicaat “amateur” tijdens de Olympische spelen is niet meer te bepalen. Er zijn deelnemers van ongeveer 200 landen en nog een aantal onafhankelijke deelnemers waarvan niet bekend is hoe zij in hun onderhoud voorzien en of zij vergoedingen krijgen die gerelateerd zijn aan hun sport.

Voor Nederland doet er in elk geval geen enkele amateur mee. De deelnemers behoren allemaal tot het TEAMNL waarvan de grootste financier De Lotto is en de deelnemers worden ook allemaal gesponsord.

Tegenwoordig is elke topsporter zowel amateur als professional. Iedere topsporter verdient wel op een bepaalde manier geld aan het beoefenen van zijn sport. Zelfs de Gentse sabelschermer Seppe Van Holsbeke en de Belgische kleiduivenschieter Maxime Mottet voorzien in hun onderhoud door middel van hun bekendheid en diverse betaalde werkzaamheden die verwant zijn aan hun sport.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Hier wel een aardig verhaal van een amateur die zich onbedoeld kwalificeerde voor de spelen te Rio. Hij kwam er pas 2 maanden achter toen hij zijn eigen naam op de lijst zag staan: http://www.ekathimerini.com/210442/article/ekathimerini/sports/athens-lawyer-unexpectedly-qualifies-for-marathon-at-rio-olympics Maar goed, ook dat is een amateur die zo goed is dat hij bijna professioneel traint natuurlijk. Of hij er iets aan verdient, weet ik niet.
kierkegaard47
7 jaar geleden
(Overigens heeft hij wel 3 maanden vrijaf gekregen van zijn werkgever om fulltime te kunnen trainen, dat maakt hem natuurlijk wel minder "amateur").
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook een advocaat ziet niet alles, maar ik houd Michalis Kalimiris in de gaten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Michael Kalomiris is bij de marathon als nr 132 geëindigd (2.37.03). ruim 28minuten achter nummer 1. (was ingeschreven als Michail Kalomiris)
De snelste was de Keniaan Eliud Kipchoge (2,08.44)
De laatste was Methkal Abu Drais uit Jordanië als nr 140 geëindigd (2.46.18)
15 lopers hebben de finish niet gehaald.
https://www.rio2016.com/en/athletics-mens-marathon
Op de lijst staan niet echt amateurs, daarvoor lopen zij te vaak marathons over de hele wereld.