Hoe spreek je voetbalster uit (vrouw)of een voetbalster (goed in zijn)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Antwoorden (2)

voetbalstur (vrouw)

voetbalstÈr (topper)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je spreekt een vrouwelijke voetballer niet zo uit "voetbalstUr". Hoofdletter is fout
Erna55
8 jaar geleden
+ @binkb : je vraagt hie het uitgesproken wordt. Maar blijkbaar vind je dat voetbalstur niet goed is? Hoe denk jij dat het moet ?
Bij een vrouwelijke voetbalster spreek je -ster uit met een 'stomme e', zoals bij het lidwoord 'een'.

Bij een voetbal-ster die uitblinkt in het voetbal spreek je -ster uit zoals het gewone woord 'ster'. Al vraag ik me wel af of deze samenstelling vaak gebruikt wordt, gezien de verwarring met de eerstgenoemde betekenis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had namelijk van de week een dame die voetbalde en er stond je bent een echte voetbalster ja welke is dat dan
Antoni
8 jaar geleden
Uit de context ("Wat wordt er verder nog gezegd?") moet dan blijken wat er precies wordt bedoeld. Als de uitblinker wordt bedoeld, kan men eventueel voor de duidelijkheid "voetbal-ster" (met een streepje, dus) schrijven, of zelfs "voetbal-stèr" (dus met een accent grave). Dit woord bestaat namelijk uit de (twee) woorden: "voetbal" en "ster", in tegenstelling tot de vrouwelijke voetballer.