Mag ik al proteïne shake(s) nemen?

Hallo beste mensen!

Mijn vraag is; kan ik al beginnen aan proteïne shakes?

Ik ben sinds kort begonnen met fitnessen, gefocust op krachttraining. Ik ben momenteel 17 jaar (binnenkort 18), rond de 1,75-1,80m, ~60kg en heb volgens een test bij mij in de gym ongeveer 6-8% lichaamsvet. Ik heb dus een redelijk normaal lichaam, valt misschien nog wel onder slank of zelfs dun.

Ik heb ook een snelle stofwisseling (denk ik). Ik kom namelijk echt niet aan Het is niet onmogelijk, maar het gaat minder gemakkelijk dan bij andere mensen (niet beledigend bedoeld!).

Ik hoop dat dit voldoende informatie is om mij te kunnen helpen aan een toepassend antwoord!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
tinus1969
8 jaar geleden
Weet je, je kunt wel proteine shakes nemen, maar het lijkt er op dat je nu eenmaal een lange dunne bouw hebt. Dan kun je trainen wat je wil, je krijgt nooit 'dikke' spieren. Kortom, je kunt krachttrainign doen omdat je het leuk vindt, maar je lijkt meer de bouw van een lange afstandsloper te hebben.

Antwoorden (1)

Er is geen wet die zegt dat je geen eiwitshakes mag nemen, dus je mag dit doen als je dit graag wilt.
De vraag is: heb je wel eiwitshakes nodig?
Kijk eerst eens wat je nu aan grammen eiwit en totaal kcal binnenkrijgt op een gemiddelde dag.
Voor spieropbouw moet je in een (licht) overschot aan kcal zit.
Voor voldoende eiwitten is minstens 100 gram tot aan 2-2,5x je lichaamsgewicht in kg in gram eiwit een mooi streven.
Red je dit niet met je voeding, kijk dan eerst of je het met wat kleine aanpassingen wel kan halen. Meer kwark, kip, en vis eten bijvoorbeeld. Vind je het alsnog lastig, dan kun je een eiwitshake overwegen.

Je mag op elk moment van de dag een eiwitshake nemen, zo vaak als jij wilt (wat goed voelt). Maar het is een supplement, volwaardige en gevarieerde voeding is het belangrijkste.

Toegevoegd na 12 minuten:
Voor het bijhouden van je voeding kun je een app/site als FatSecret of MyFitnessPal gebruiken. Eerlijk invullen, ook je drinken, en keukenweegschaal erbij voor je porties. Na een week (of 2) weet je wat je ongeveer eet, en als je gedurende die tijd ongeveer op gewicht bent gebleven, dan weet je ook wat je gemiddelde verbruik is.

Naast voldoende eiwitten zijn natuurlijk ook de volgende dingen belangrijk: voldoende slaap, niet te veel stress, goed schema, regelmatig training, genoeg groente.
Ritsuka