Wat voor soort ondershirt houdt zweet tegen?

Ik ben op zoek naar een ondershirt dat ervoor zorgt dat het shirt, wat ik er overheen aantrek, niet (ook) nat wordt. Heb namelijk vaak last van natte shirtje tijdens het sporten, dit wil ik voorkomen.

Wat voor soort ondershirt helpt hierbij het meest? Welke stof?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bamboe is zeer geschikt. Het houdt niet het zweet tegen maar het verwerkt het wel heel goed. Mijn overhemd blijft altijd droog als et warm is en dan zwaar transpireer. Even googlen op bamboe ondershirt.
Er zijn diverse aanbieders, w.o. deze: https://www.3vneck.com/nl/service/bamboo-textile

Antwoorden (3)

Dan zou je een shirt van katoenen badstof moeten dragen. Maar die zijn ook warmer dan gewone katoen, dus niet geschikt om als ondershirt te dragen.
Amadea
8 jaar geleden
Dit hier?:OK, jij gaat sporten en je zoekt iets om zweet snel weg te werken? Is een zweetshirt de oplossing? Hoe krijg je het zweet zo snel mogelijk van je lichaam af? Hoe blijf je droog tijdens het sporten of bewegen en haal je zweet van je lichaam? Thermowear heeft de oplossing dus lees vooral verder als je op zoek bent naar ondergoed om zweet af te voeren.
https://www.thermokleding.nl/zweetshirt-129
fremar
8 jaar geleden
Geen enkel shirt , "onder" of "boven" of "over" shirt houdt transpiratie tegen. Gelukkig maar, dat zou niet gezond zijn.

Wat je kunt doen, is ALTIJD dragen. Alleen met katoen zorg je ervoor dat jij niet meer zweet dan voor jou normaal, natuurlijk is.
N.B. het ene lichaam transpireert meer dan het andere.

>> Zou je een shirtje dragen van nylon of een andere kunststof, dan 'drijf' je weg. Dikke kans dat je shirtjes tot dusver van alles behalve katoen gemaakt waren.<<

Ga er maar vanuit dat sporten / bewegen niet zonder inspanning kan en inspanning zorgt ervoor dat jouw spieren meer werk verrichten dan normaal. Zodra ze meer bewegen dan gewoon is het moment daar: transpireren!
En dat wil jij eigenlijk voorkomen. Dan kun je beter anders recreatief gaan sporten en daar bedoel ik dan mee : op de bank gaan zitten en 'sport-kijker' worden... met een hapje en een drankje erbij :-)

Leg je er beter bij neer dat sporten vocht oplevert en hoe je het ook noemt, je kunt het niet voorkomen en ook niet dat je shirt nat wordt of dat het ZICHTBAAR wordt.

Antwoord

Het enige dat je kunt doen is zorgen dat je shirt van katoen is. Ook een eventueel ondershirt , katoen of niet , zal niet verhinderen dat jij zweet of dat het zichtbaar is. Wel zorgt katoen ervoor dat door de wind het vocht minder plakt en vervliegt, dat is een prettige eigenschap van de stof : katoen.

Dus : als het koud is in de winter, draag een katoenen ondershirt, maar verwacht niet dat het helpt tegen transpireren. Dat doe je toch en je ziet het ook op een katoenen shirt.

>>Geen enkel 'ondershirt' houdt zweet tegen.<<

>De opmerking dat een katoenen shirt te warm zou zijn, is niet per se waar. Er zijn shirts van dikke stuggere katoen en van hele dunne soepele katoen.<

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie : Wat je kunt doen , is ALTIJD _KATOEN_ dragen.