Waarom is voor sommige sporten wel een sportkeuring verplicht en voor andere niet?

Is dat geen willekeur? Als het om gevaar voor eigen leven gaat is het toch betutteling? Er ziin dan sporten die iets minder gevaarlijk zijn die geen keuring hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Dat is omdat de overheid zich aansprakelijk voelt voor het welzijn van de burgers.
En omdat die aansprakelijkheid geld kost kan de overheid bepalen dat je je niet onverantwoord gedraagt.
Vandaar bijvoorbeeld de verplichting om autogordels en valhelmen te dragen.
En dus soms ook een sportkeuring vereist.
Het is dus weloverwogen "betutteling".
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn voornamelijk de inspanningssporten waarvoor een keuring vereist is. Dit om te beoordelen hoe het met de fysieke gesteldheid van de sporter gesteld is.
jc54
8 jaar geleden
Het gaat hier met name om de veiligheid van jezelf (en soms anderen).
Het is een soort Apk-keuring van je eigen lichaam / gesteldheid.
Het is voor beginnende sporters, intensieve sporters en voor mensen met een chronische aandoening. Men krijgt dan een inzicht hoe de conditie is en/of trainingsadvies.
Ik ben zelf sportduiker waarvoor een keuring tot een bepaalde leeftijd minimaal elke 3 jaar vereist is. (verplicht).