Welk gewicht kettlebell is het beste?

Ik wil graag met een kettlebell gaan trainen. Ik heb nog een kadobon van Betersport.nl, dus ik ben hier gaan kijken, maar zij hebben kettlebells van 4 tot 48 kg. Wat is een goed gewicht voor een beginner? https://www.betersport.nl/krachttraining/gewichten/kettlebell.html

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
8 jaar geleden
man of vrouw? leeftijd? wat is je geschiedenis met sporten? wat voor oefeningen wil je gaan doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jongeman van 25. Atletisch gebouwd. Tot enkele jaren geleden wel wat gefitnesst, laatste jaar 1 a 2x in de week jiu jitsu. Verder ook wel vrij actief, maar krachtsport is dus wel een tijd geleden. Alvast bedankt voor je hulp!
Ritsuka
8 jaar geleden
kun je niet bij een sportschool even testen?
Ik doe zelf vaak KB swings met iets van 12 kg, ik ben vrouw van 27, doe regelmatig aan krachttraining.
Ik gok voor jou iets van 16-18 kg, maar kijk of je ergens kan proberen.

Het beste antwoord

Welke kettlebell geschikt is ligt helemaal aan de omstandigheden;
- conditie;
- sportervaring;
- lichamelijke gezondheid;
- roken;
- bouw etc.

Voor jonge mannen die gezond zijn met enige sportervaring/conditie zou je kunnen starten met 12-16kg. Maar dit ligt helemaal aan jou voorkeur. Je kan beter beginnen met te licht dan te zwaar om blessures te voorkomen. Ook zou je een consult met een sportarts of persoonlijke trainer kunnen boeken om te kijken naar jou specifieke situatie. Een healthcheck of naar de sportfysio kan bij veel zorgverzekeringen gratis, dit zou je ook kunnen overwegen.

Ik heb een link toegevoegd naar een bron die je kan bekijken.