waarom is paardrijden duur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat een paard nou 1maal ontzettend duur is. Denk er zelf maar eens over na,wat je zelf al denkt.
Een paard kopen opzich valt wel mee maar het onderhouden van een paard is grote kostepost. Denk aan Stalling,(ligt eraan wat voor stalling is er bijv; een binnenbak is het duurder, zit je in utrecht is het ook duurder dan is het noorden) voer,inentingen,ontwormingsmiddelen,
hoefsmid,
zadel/tuigstel en als je dat niet zelf kan moet er een zadelmaker komen, denk aan dekens,dekjes,borstels, en andere onderhouds spullen zo als voertonnen,zwepen,longeermiddelen,
Die ook allemaal nog is kapot kunnen gaan of vervangen moeten worden. De medische kosten, verzekering + eigen risico + medicijnen die niet vergoed worden, heel veel paarden in nederland hebben wel wat. Als je een trailer hebt gaan daar ook nog kosten naar toe.
Ga zo maar door en op een manege betaal je dus ook voor al die dingen maar ook nog de kosten voor lesse (met eigenpaard kan je ook les nemen maar dat kost ook weer geld)
Vergis je er dus niet in! Een paard kopen is niet zo duur maar het onderhouden is duur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kennis van me die van paardrijden houdt formuleerde dat als volgt: een paard eet goud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is al een eeuwen oud gezegde: mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar als zij sterven valt er niets te erven.

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan wat je wilt maar ook waar je woont.
In de Randstad is stalling (door ruimtegebrek en meer vraag doordat er meer mensen wonen) vaak duurder dan bijvoorbeeld in Groningen. Dit kan ongeveer 100 à 200 euro schelen per maand aan stallingsgeld per maand.
Wanneer je een privéles volgt is dit aanzienlijk duurder dan wanneer je in een groep les krijgt. Leeftijd speelt ook een rol. Voor kinderen onder de 12 jaar is er al les vanaf 10 euro per half uur. Privéles voor volwassenen is duur: 40 euro voor een uur. Maar met een half uur à 20 euro kom je ook al een heel eind met leren paardrijden.
Dan heb je wel een goeie start voordat je in een groep gaat rijden. Dit is ook aan te bevelen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor het paard. Een ruiter die niets kan zou uit onwetendheid het paard kunnen bezeren.
Niet alleen les moet je rekenen, maar ook rijlaarzen (tussen de 25,- en 100,-)en een cap (40,- tot 100,-) zijn nodig. (Ik heb voor het gemak even de tweedehands en nieuwprijzen vermeld.) Kijk rond op marktplaats of houd opruimingen bij ruitershops in de gaten. Trek je niets aan van geldende mode of trends. Een rijbroek van 25,- van goede kwaliteit zit net zo lekker als eentje van 100,- in die ene hippe kleur.
Je kunt wel bezuinigen in het begin om te kijken of je paardrijden echt leuk vind voordat je rijlaarzen aanschaft. Bij de meeste maneges kun je wel een cap lenen. Zonder cap gaan paardrijden is te risicovol. Je kunt heel vervelend op je hoofd terecht komen met alle gevolgen van dien.
Rijlaarzen en een rijbroek kun je in het begin achterwege laten, maar met deze zaken zit je steviger in het zadel.
Veel maneges hebben een 10 rittenkaart waarbij ze je 1 les extra geven wanneer je de kaart in 1x koopt. Ook zijn er acties zoals: "twee uur durende buitenrit voor 1 rit".
Kijk eens naar verschillende maneges in de buurt wat zij voor prijzen rekenen. Houd wel in je achterhoofd dat het de paarden niet te kort mag doen. Dit met het oog op diervriendelijkheid maar ook bekwaam personeel moet in staat zijn om je uit te leggen wat je moet doen op en rond het paard.
Wat ook kan: vraag mensen om je heen die een stal hulp zoeken. Veel privé paarden zijn erbij gebaat om extra bereden te worden doordat de eigenaar even wat minder tijd heeft. Voor karweitjes in en rond de stal mag je als ruil vast weleens een ritje maken. Maar dan moet je al wel heel goed kunnen rijden en redelijk wat ervaring hebben met meerdere paarden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

paardrijden is duur omdat (a) een paard de ruimte nodig heeft en die is in het dicht bevolkjte Nederland duur; omdat (b) een paard goed en deskundig verzorgd moet worden, en een goede stal, goed voedsel , een goed zadel en tuig duur zijn; (c) omdat paardrijles altijd goed begeleid moet worden, en het ook duur was om de mensen die les geven, op te leiden.