bij het spel klaverjassen. is het toegestaan te spelen op een troef terwijl je zelf geen een kaart hebt van die troef?

zat laatst in een situatie dat het op het laatste potje aankwam en ik en mn maat alleen konden winnen als we een pit haalden. we speelde willekeurig. zij mochten als eerst zeggen of ze wilde spelen. als grap werd er gezegd "we gaan dan liever nat dan kunnen jullie het sowieso niet meer halen haha" (vrienden onder elkaar) ik kijk naar mijn kaarten en zie dat ik een supergoede hand heb, ook nog eens van de willekeurige troef! maar ik zij mogen als eerste. En degene die als eerste mag zegt meteen "ik speel". achteraf blijkt dat diegene die speelde er geen een van troef had. mag je dan wel spelen op die troef?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.8K

Antwoorden (1)

Ja, bij klaverjassen mag je altijd spelen als je er voor zit. Maar in sommige gevallen is het gewoon niet handig. Als je helemaal geen troef hebt, is het meestal niet verstandig om te spelen, maar het mag wel.
Je speelt, over het algemeen, als je verwacht dat je met jouw hand meer dan de helft van het aantal punten kan halen. Als je een hand voor azen en tienen hebt - en je liever nat gaat dan dat je je tegenstanders een pit laat draaien - mag je gerust spelen.
De kans is wel erg groot dat je nat gaat, maar het mag wel.